Átmeneti kultúra Beszélgetés Bánffy Eszterrel - Hogyan definiálja magát
a régészet: természet- vagy társadalomtudomány?
Ez a fajta szemlélet a XX.
század közepére gyökeresen megváltozott. Az ősrégészetnek egy fizikai-kémiai
módszer adta az egyik nagy lökést. A középkori vagy antik időpontokat évtizedes
pontossággal meg tudják állapítani az írásos források alapján, de az ősrégészetnek
fogalma sem volt arról, hogy - mondjuk - a bronzkor előtti időszakban mindaz,
amit relatív kronológiai szempontból elrendeztek, hova tehető abszolút
időben. Egyfajta közmegegyezés volt arról például, hogy a rézkor vége Kr.
e. 2000 körül van, a neolitikum pedig Kr. e. 4000 körül kezdődött.
A C14-izotópos mérések után
azonban az időben „visszafelé haladva” - a rézkor, a neolitikum (újkőkor),
a mezolitikum (átmeneti kőkor) és a paleolitikum (őskőkor) felé - egyre
nagyobb volt a diskrepancia a hagyományos régészeti úton és az izotópos
mérésekkel megállapított időpontok között. (Ma a Kárpát-medencei újkőkor
kezdetét szinte évtizedes pontossággal keltezhetjük Kr. e. 5550 körülre,
a rézkor kezdetét pedig Kr. e. 4400 körülre tesszük!)
Másrészt - s ez talán még
fontosabb - korábban azt gondolták, hogy minden délkelet-európai civilizáció
Mezopotámiából jött, és minél északnyugatabbról való egy lelet, annál későbbre
datálható. Ez az elképzelés megdőlt, mert kiderült, hogy azok a leletek,
amelyeket korábban például a Kr. e. III. évezred végi mezopotámiai tárgyakkal
véltek egykorúnak, itt 1500 évvel előbb megjelentek.
A zűrzavarnak az lett a következménye,
hogy a természettudományok egyre tágabb teret kaptak a régészetben. Elsősorban
angolszász régészek kezdeményezésére kialakult az a fajta szemlélet, hogy
a régészetben minden mérhető: stratigráfiai - rétegtani, geológiai - módszerrel
meg tudjuk mérni egy lelet relatív idejét, meg tudjuk határozni az egykori
vízszintet, természettudományos módszerekkel számszerűsíthetjük egy őskori
lelet összes jellemzőjét, és ha ezek megvannak, akkor már mindent tudunk,
elértük a célunkat. Ebből természetszerűleg adódott a föltételezés, hogy
a régészet nem is társadalomtudomány, hanem a természettudománynak egy
kicsit „béna” és eddig cselekvőképtelen ága.
- Miért éppen az angolszász
régészektől származik a természettudományos szemlélet?
- Egyrészt nekik volt nagyon
sok pénzük, másrészt nekik volt nagyon kevés leletük. Egy dániai, dél-angliai,
írországi, hollandiai lelőhelyen, ahol eleve később keletkezett a neolitikus
civilizáció, néhány kőeszközt, cserépdarabot, egy-két háznyomot tudtak
csak felmutatni. Mondok egy példát, méghozzá nem is északnyugatról, hanem
Olaszországból, amely úgy él az emlékezetünkben, mint a leggazdagabb régészeti
lelőhelyek vidéke. A neolitikumban azonban Itália kimaradt a főáramból.
Egy hónapig ástam ott, és ezalatt összesen 300 darab, néhány centiméteres
kis kerámia került csak elő. Egy kora neolitikus dél-alföldi lelőhelyen
egy gödörből 60 000 nagyobb cserepet is ki tudunk ásni, és ez még nem a
lelőhely maga, hanem csak egy gödör. El lehet gondolni, mekkora munkát
jelent egy bolgár, szerb vagy akár alföldi régésznek, amíg ezeket csak
a XIX. századi tipológiai, relatív kronológiai módszerrel rendszerezi,
feldolgozza, közli. Nyilvánvaló, hogy a természettudományos vizsgálatok
igénye ott merült föl először, ahol nagyon kevés volt az információ, de
megvolt arra a financiális lehetőség, hogy a kutatók intellektuális éhségét
kielégítsék. Ennek a „new archaeology” - "újrégészet" - mozgalomnak Észak-Amerikában
Lewis Binford, Angliában Grahame Clark volt a vezéralakja. Ma inkább a
„processzuális régészet” kifejezést használják az irányzat megnevezésére.
- A mérési folyamatot
akarják ezzel hangsúlyozni?
- Inkább azt, hogy a folyamatnak
van egy végeredménye, és azt hiszik, hogy ez egyben a régészeti kutatás
végeredménye is. Óriási tévedés. Tegyük föl, hogy tanulmányozok egy települést:
megtudom, milyen technikával építették a házaikat, hogyan készítették a
textíliáikat, csonteszközeiket, kőeszközeiket, kerámiáikat. Embertanilag
is megvizsgálom őket, ismerem a mortalitást, a betegségeiket. Az entomológusok
megvizsgálják, milyen volt a széljárás, és a háznak - nem szerettek takarítani
- melyik sarkában milyen gabonakártevők éltek, ebből pedig ki lehet következtetni,
hogy milyen gabonát tároltak ott. A pollenprofil alapján feltérképezhető
az egykori vegetáció, a makrobotanikusok el tudják mondani, milyen gyomnövények
nőttek, miket ettek közülük esetleg. Ha találunk hajszálakat, meg tudják
állapítani a hiánybetegségeket és így tovább. A processzuális régészek
pedig azt gondolják, hogy ez az, amit kerestünk - ez az, amit a régészet
hozzá tud adni az emberi gondolkodás fejlődésének kutatásához.
A régész munkája azonban
éppen itt kezdődik, mert a régésznek az a feladata, hogy ezekből az adatokból
és - nem szabad elfelejteni - a hagyományos úton nyert régészeti, tipológiai,
relatív kronológiai anyagfeldolgozásból együttesen próbáljon meg történelmet
írni. Tehát tulajdonképpen a gondolkodás, az absztrakciós munka ott kezdődik
és nem ott végződik, amikor minden adatunk megvan.
Ezeket a lépéseket természetesen
Nyugat-Európában is végiggondolták, és a processzuális régészetre válaszul
megjelent a posztmodern vagy posztprocesszuális régészet. Ennek az irányzatnak
a képviselői nem mondták ugyan ki, hogy nem kellene a vizsgálatokat elvégezni
- bár néhányan ide is eljutottak -, de azt állították, ennél sokkal fontosabb,
hogy az ásató régész vagy őstörténész lélektanilag bele tudja érezni magát
a vizsgált szituációba: egyfajta empátia alakuljon ki a régi korok társadalma
és - mondjuk - a gondolkodási folyamatok iránt. A gondolkodást azért hangsúlyoztam,
mert a két felfogás szintéziséből, vagy inkább a processzuális régészet
revíziójából kialakult a "kognitív régészet", amely a gondolkodási folyamatokat
helyezi előtérbe. Átvesz valamit a posztmodern gondolatból is, de nem veti
el a természettudományos mérések fontosságát. Ezt nagyon jónak tartom.
Azt gondolom, hogy a régészet egyértelműen társadalomtudomány, történettudomány;
s arról a korszakról, amivel én foglalkozom, szeretnék minden adatot fölhasználva,
a józan ész segítségével, jó és érvényes megállapításokat tenni.
De mi "a jó és érvényes megállapítás"
- amikor egyrészt nincs kontrollcsoportom, nem mehetek vissza egy laborba,
nem ismételhetem meg a kísérletet, másrészt csak a leleteimre támaszkodhatok,
miután semmi más forrás nem áll rendelkezésre. Erre azt tudom válaszolni,
hogy jó és érvényes az, ami a saját rendszerén belül megáll, nem támaszt
belső ellentmondást. Ettől még lehet, hogy az egész gondolati konstrukció
tévedés, de ha már nagyon sok adat, sokféle úton nyert eredmény egy irányba
mutat, akkor lassan ott tartok, mintha megismételném a kísérletet a laborban.
Az eredeti kérdésre végül
is az a válaszom, hogy a régészet társadalomtudomány, de nagyon nagy szüksége
van arra, hogy a természettudományos úton nyert megállapítások eredményét
fölhasználja, beépítse, és nem szabad, hogy ellentmondás legyen a gondolati
úton fölépített rendszerben. Persze, ez is előfordul, de akkor azt kell
mondani, hogy az adott kérdésben most nem tudok előbbre jutni.
- A régészet talán azért
is különleges ága a társadalomtudománynak, mert az őstörténet kutatása
az utóbbi évtizedekben lendült fel.
- Ahhoz képest, hogy mit
tudtunk 15 vagy 20 évvel ezelőtt, nagyon sok mindent tudunk ma már. A C14-es
vizsgálatok első eredményei sokkhatásként érték a szakmát. Egy rövid -
egy-két éves - időszakban el kellett azon gondolkozni, hogy az izotópos
módszerrel korábbra datált adatok, vagy a hagyományos úton meghatározott
időpontok a helyesek. Mára olyan adatok - inkább úgy mondom, hogy olyan
adatsorok - állnak a rendelkezésünkre, ahol gyakorlatilag kiküszöbölhető
a nagyobb tévedés. Most már évtizedekről, generációkról beszélünk! Egyáltalán
nem mindegy, hogy Kr. e. 5500 vagy 5530!
Természetesen még sok mindent
szeretnénk megtudni. Például a csontokon végzett stronciumizotópos vizsgálatokból
meg lehet állapítani, hogy egy újkőkori településen eltemetett ember helyben
született-e, vagy bevándorolt. Gyerekkorában a helyi környezetből beépült
a csontozatába egyfajta izotóparány, és ha ez ugyanaz, mint a temetkezési
helyen mért érték, akkor helyben született. Ha nem, akkor bevándorló volt.
Persze nem a szomszéd faluról beszélünk, hanem nagyobb, több mint ötven
kilométeres távolságról. Itt is adódhat hiba, mert például az árvizet és
a vízszintingadozást is figyelembe kell venni. De ezzel együtt szignifikáns
különbségek vannak. Ez azért fontos, mert a bevándorlás az élelemtermelésre
való áttérés egyik legnagyobb kérdése.
- Körülbelül tíz éve az
őrségi Szentgyörgyvölgy-Pityerdombon újkőkori falut tárt fel: az első,
földművelést is folytató népesség nyomára bukkant a vidéken. Hogyan válik
egy átlagos ásatás kincskereséssé?
- Ez nem átlagos, hanem nagyon
vacak ásatás volt. Sokkal rosszabbul indult, mint egy átlagos ásatás. De
kezdjük az elején. Az újkőkori kutatások során a Nagykanizsa és Zalaegerszeg
között elterülő észak-déli völgyet vizsgáltuk, a Hahót-völgyet. Ott a legkorábbi
újkőkori lelőhely késő neolitikus volt. Azt gondoltuk, hogy ezen a nyugati
vidéken kedvezőtlen a klíma: sokat esik, télen nagy a hó, a talaj nem termékeny,
ezért nem települtek meg a kora újkőkorban az emberek. De még nyugatabbra
mentünk, egészen a szlovén-osztrák határra, a Kerka folyó völgyébe, ott
van ez a Pityerdomb, Szentgyörgyvölgyön. Természetesnek vettem, hogy késő
neolitikumi és rézkori leleteket találok majd, mert korábbi leletek már
keletebbre sem fordultak elő; határvonalát a Balaton közelében húzhatjuk
meg. A Kis-Balaton vidékén ugyanis még találtak, attól nyugatra nem találtak
a közép-európai újkőkori kultúrára jellemző vonaldíszes kerámiát. A még
korábbi kultúrának - a balkáni Körös-Starčevo civilizációnak - a Balaton,
a Dél-Dunántúl szabott határt, legalábbis úgy tudtuk. Az ásatást valójában
büntető feladatnak tartottam.
Égetett agyag állatszobor
Szentgyörgyvölgy-Pityerdombról Az első terepbejárási napon
- amikor fölszedünk minden cserepet, és meg kell állapítanunk három-négy
darabka alapján, hogy lelőhelyen járunk-e vagy sem - nem találtunk semmit.
Estefelé azt javasoltam a kolléganőmnek, hogy vágjunk át egy dombon, mert
mögötte áll a kocsim, az országúton. Fölmentünk erre a kis dombra, lehajoltunk
- és rövid idő alatt összegyűjtöttünk két zacskó cserepet. Ez már lelőhely
volt! De miután eszembe sem jutott, hogy a késői neolitikumnál korábbról
származhatnak, nem is igen néztem meg őket. Otthon, a fürdőszobában azért
még aznap este megmostam a leleteket, és kiderült, hogy sokkal korábbi
ak, mint amire számítottam. A korukra azonban akkor még nem jöttem rá.
Azt láttam, hogy pelyvás soványításúak.
- Ez mit jelent?
- Az agyagot azért kell "soványítani",
hogy ne durranjon szét a kemencében. A pelyvával való, tehát a termésanyaggal
való "hígítás" csak a korai és a középső neolitikum elején fordul elő itt
a Kárpát-medencében.
- A pelyva megmarad?
- A pelyvának a nyoma marad
meg. A kiégetett anyagban látható a lenyomata. Nagy megdöbbenésemre egy-két
vonaldíszt is észrevettem. Nem akartam hinni a szememnek. De ez még semmi!
Azt gondoltam: milyen pechem van, világéletemben viszolyogtam a vonaldíszes
civilizációtól, mert azt tanultam az egyetemen, hogy ezzel kapcsolatban
minden meg van oldva, dögunalom az egész, nincs egy kérdés, amit föl lehetne
tenni: a kerámia tipológiáját meghatározták, a településeket feltárták,
Nyugat-Európában vannak hosszú házak, Magyarországon nincsenek. Zárójelben
jegyzem meg, a legnagyobb, ötvennél több hosszú házat tartalmazó település
Balatonszárszóról került elő azóta. Tehát minden megdőlt, amit mi axiómaként
tanultunk az egyetemen.
- A hosszú ház is a vonaldíszes
kultúra ismertetőjegye?
- Igen, a házak hossza akár
a harminc métert is elérte. Előbb Németországban találtak ilyen épületeket,
azután Ausztriában, de Magyarországon nem. Kiderült, hogy csak azért nem,
mert "lyukakat" ástak. Az autópályás feltárások során, amikor egybenyitottak
két hektárt, azonnal a felszínre elkerültek a házak. A balatonszárszói
telep Európa egyik legnagyobb települése.
Újkőkori ház rekonstrukciós
rajza
Szóval nyögvenyelősen elkezdtem
az ásatást, és már az első napokban felötlött, hogy ilyen vonaldíszes kerámiákról
nem tanultam. A szakirodalomhoz fordultam, és kiderült, hogy noha vannak
vonaldíszek ezen a kerámián, leginkább arra hasonlítanak, amit mi körös-starčevóinak
nevezünk és a Balkánról érkezett hozzánk. Ez aztán végképp nem fért a fejembe.
Utánanéztem azoknak a lelőhelyeknek, amelyeket felszíni gyűjtések alapján
publikáltak - lelőhelyenként egy-két tárgy leírásával -, hogy valami fogódzót
találjak. És amikor már tudtam, mit keresek, kiderült, hogy hatvan lelőhely
van ebből a korszakból, de miután senki sem gondolt arra, hogy így kezdődik
itt a neolitikum, a kerámiákat vagy a Körös-Starcevo-kultúrába sorolták,
vagy pedig azt mondták, hogy lekopott a felületük. Kell egy jó prekoncepció,
hogy az ember tudja, mit keres, és akkor meg is találja...
- Gyönyörű történet a
tudomány "működéséről"!
- Mindennap "aha-élményekkel"
gazdagodva tértem haza, és egyre izgalmasabbá vált a kutatás, mert nem
támaszkodhattam senkire és semmire, egyedül kellett kitalálnom, hogy mibe
botlottam. Aztán még egy óriási szerencse ért.
1997-98-ban százezer forint
volt az évi kutatási keretem, ennek több mint a fele benzinpénz. Egyetemistákat
hívtam az ásatásra, akik ingyen dolgoztak, én etettem őket, és az volt
a fizetség, hogy esténként, amikor mostuk a cserepeket, egy-egy régészeti
témáról beszélgettünk. Egyvalaki nem mosott cserepet, ő jegyzetelt. Utólag
lemásolták ezeket a jegyzeteket, úgyhogy több maradandó emléke is lett
ennek a nagyszerű „táborozásnak”. Arra végképp nem is mertem volna gondolni,
hogy annyi pénzt összegyűjtsek, amennyi elegendő lenne a radiokarbon-kormeghatározásra.
Azért eltettem néhány faszénmintát, és a második évad után azzal keresett
meg egy bécsi kollégám, hogy nyert egy pályázati összeget az izotópos vizsgálatokra:
ha lennének mintáim, ingyen megvizsgáltatná őket. Így aztán az én tizennyolc
mintám lett az első, pontos adatokat szolgáltató sorozat Magyarországon
ebből az időszakból.
- A Kr. e. 5500-5400-as
évekről beszélünk?
- Kr. e. 5480 körül alakult
ki ez a település és kb. 5380-ig vagy 5360-ig állt fönn. Mindenki nagyon
későinek tartotta ezt a dátumot, mert a német kollégák 5700-as adatokról
beszélnek: náluk akkor kezdődött a neolitikum. Melyik dátum az "igazi"?
Mert abban senki nem kételkedett, hogy - leegyszerűsítve - a Dunántúlról
"megy" Németországba a neolitikum. De akkor hogyan lehetett ott korábban?
Rettenetes ellentmondásba ütköztük. Most már rájöttünk, hogy a kalibrációs
görbe1 hibája az egész. A megoldás az egyik tanítványomtól származik, és
most fogjuk közölni egy kötetben. Oross Krisztián azt találta, hogy a neolitikumi
leletek korára kapott adatok vagy 5600, vagy 5480 körül csoportosulnak.
Tehát olyan évszámunk nemigen van, ami a kettő közé esne. Krisztián rájött,
hogy a kalibrációs görbe "szórja szét" az adatokat. ezért elképzelhető,
hogy valójában csak egy húszéves időintervallumról van szó. Igen valószínű,
hogy a nagyon korai, német, 5700-as adatok hamisak. Ezt a feltevésünket
előadtuk egy konferencián - iszonyú nagy botrány kerekedett belőle.
- Miért a német adatok
a hamisak?
- Mert az összes többi információ
beilleszthető egy rendszerbe. Az ő adataik "lógnak ki", azok az érthetetlenek,
és ezt ők is elismerték.
Ha a munkánk megjelenik,
azt remélem, hogy még szélesebb körben igazat adnak nekünk. Roppant izgalmas
kérdéshez érkeztünk el. Részben azért, mert új eredmények születtek, részben
pedig azért, mert a természettudományos segítség itt tudja kifejteni a
legnagyobb hatását. Hiszen érdekes ugyan, hogy például a római korban hol
bányászták azt a márványt, amiből egy szobor készült, de ez csak adalék
ahhoz, hogy melyik útvonalat használták. Arra nem ad választ, hogy kik
éltek egy adott vidéken és első telepesek voltak-e. Itt sokkal nagyobb
horderejű kérdések megválaszolásában segíthetnek a természettudományos
eszközök, és azt hiszem, a neolitizáció ezért vált ilyen borzasztó érdekes,
központi problémává.
- Bizonyára az írásos
emlékek hiánya is felértékeli a méréseket. Miről tudósítanak a vizsgálatok?
- Egy nagyon érdekes és fontos
megállapítást például a botanikának köszönhetünk. Korábban azt gondoltuk,
hogy amikor ideérkeztek az első földművesek, rögtön "nagyüzemi termelésbe"
kezdtek, ezért a termékeny löszvidékeket foglalták el. Szinte úgy képzeltük
el, mint egy franchise rendszert, amelyben minden előre ki van találva.
- Honnan jöttek a földművesek?
- Délkelet-Európából. Tehát
azt hittük, hogy idejöttek a Közép-Balkánról, megkeresték a termékeny löszmezőket,
és azonnal házépítésbe, kerámiaégetésbe, szövésbe, fonásba, gabonatermesztésbe
fogtak, s háziasított juhot, kecskét is hoztak magukkal. Ennek az elképzelésnek
minden eleme megdőlt. A pityerdombi telep alapján össze tudtam gyűjteni
az összes többi településre érvényes botanikai adatot is, és a következő
megdöbbentő dolog derült ki. Először is nem települtek meg olyan helyen,
amely alkalmas mezőgazdaságra. A pityerdombi telep például nem ilyen. A
Balaton környéki települések, az a hatvan lelőhely, amiről beszéltem, nem
ilyenek: itt nem lehet hatékony mezőgazdasági termelést folytatni. A mocsár
szélén, a folyó alluviális területein nem lehet nagy gabonaföldeket fölszántani.
A botanikusok pedig azt erősítették meg bennem, hogy bár nagyon sok háziasított
gabonafajtát ismertek ezek az emberek, mindegyikből rendkívül keveset termesztettek.
Azt gondolnánk, hogy ha a házban kiömlött a búza, akkor legalább egy marékkal
előkerül. Egy-egy szemet találtunk csak!
Ezzel szemben egyéb bioelemzések,
amelyeket a szegedi kollégáim végeztek, arról tanúskodtak, hogy az itt
lakók még vadásztak, tehát tulajdonképpen egy korábbi, mezolit életmódú
közösséget kell elképzelnünk. A neolitikus vívmányokat csak befogadták,
de nem tértek át egyik pillanatról a másikra az ún. élelemtermelő életmódra,
hanem a gyűjtögetés, a vadászat, a halászat, a kagylógyűjtés továbbra is
nagy szerepet játszott az életükben. Tehát azt találtam - és ehhez Oross
Krisztiántól nagyon nagy segítséget kaptam -, hogy volt egy kb. 100-120
éves átmeneti állapot, amelyet "formatív vonaldíszes kultúrának" neveztünk
el. Vagyis a neolitikum legelején nem vezényszóra kezdtek élelemtermelésbe,
hanem a helyi vadász-halász-gyűjtögető közösségek valószínűleg presztízsokoknál
fogva - nyilván csere- és gazdasági okokból is - befogadták ugyan az újdonságokat,
de csak beemelték őket a saját kertgazdaságukba. Mindent ismertek, de nem
tudtak belőle megélni, mert sem a tudásuk, sem a környezeti feltételek
nem voltak ehhez adottak. Arra, hogy az élelemtermelésből el tudják látni
a családot, az egész falut, kb. 5300-5250-ben kezdtek ráébredni. Ez az
az idő, amikor a mocsarakban, a vízparton vagy a víztől távol, de szubalpin
körülmények között letelepedett kis csoportokat hirtelen a löszvidékeken
találjuk. Akkor van a "nagy bumm2, akkor keletkeznek a nagy telepek, a
harminc méter hosszú házak. A Marcal völgye például hirtelen benépesül
a Dunántúlon, tízesével, húszasával találjuk az ebből a fázisból való falvakat.
Ezek már a löszön települnek meg, sokkal népesebbek, sokkal nagyobbak,
és lakóikat már igazi neolitikus közösségnek tartjuk.
Tehát volt egy átmeneti állapot,
amelyről eddig még senki sem tudott. Ennek a felderítéséhez adta meg a
kezdő lökést a pityerdombi ásatás, s elindult egy olyanfajta tudományos
diskurzus, amelynek során minden megkérdőjeleződött, amit axiómának gondoltunk,
de szerencsére már néhány új válaszunk is van.
A kutatás egy másik aspektusáról
l.: A táj régészete
|
||||||||