„Néhány éve a Merlin Színház
művészeket, kutatókat megszólaltató nyilvános beszélgetéssorozatának egyik
előadásán Szilágyi János György volt a vendég. Az aprócska nézőteret zsúfolásig
megtöltötte az ünnepi kedvű közönség, amelynek soraiban csupán elvétve
bukkantak fel az ókortudomány hivatásos művelői. S mindenki egyetérteni
látszott az est házigazdájával, aki a meghívottat (emlékezetem szerint)
mint »a magyar kultúra egyik legfényesebb állócsillagát« mutatta be” –
írta Nagy Árpád Miklós 2000 telén.
Szilágyi János György
hosszú évekig vezette a Szépművészeti Múzeum antik osztályát, ahol most
is mindennap késő estig dolgozik. Számos tanulmányt, könyvet publikált;
magyarul olvasható – többek között – a „Paradigmák. Tanulmányok antik irodalomról
és mitológiáról”, „A görög kultúra aranykora” (Sarkady Jánossal, Ritoók
Zsigmonddal közösen írt könyve), a „Legbölcsebb az Idő. Antik vázák hamisítványai”,
„Az etruszkok világa”, az „Antik művészet. A Szépművészeti Múzeum gyűjteménye”,
a „Pelasg ősök nyomában. Magyar ásatás az Appenninekben 1861-ben”.
– Egyik tanulmányában
azt írja, hogy „a nézés (ugyanúgy, mint az olvasás vagy a hallgatás) alkotó
tevékenység”. Amikor időről időre újranézik-újraolvassák az antikvitásból
megmaradt emlékeket, a hangsúlyok gyakran eltolódnak, mást tartanak fontosnak,
mint korábban, vagy valami újat fedeznek fel. Mi az, ami a görög hagyomány
megítélésében koronként változik?
– Az illető kor változik.
Az egész görög kultúra európai utóéletéről a döntő meghatározás Nietzschétől
származik, aki azt mondta, hogy ha az ókorral foglalkozó tudományt valami
olyasminek tekintjük, aminek fel kell dolgoznia a ránk maradt hagyományt,
akkor csak idő kérdése, hogy mikor érünk a végére. De ha úgy fogjuk föl
az ókort és elsősorban az ókori görög kultúrát, hogy olyan kultúra, amelyben
mindig a saját új kérdéseinkre kereshetünk és találhatunk választ, akkor
ez örök tudomány.
A XX. századnak főleg
a 20-as éveitől, tehát egy generációval Nietzsche halála után kezdett érvényesülni,
hogy az ókori kultúrákban, kiemelkedő módon a görög kultúrában a legfontosabb
az, hogy a mi mai kérdéseinkre milyen válaszokat kaphatunk tőle. Ez azt
jelenti, hogy mást kérdez egy XIX. századi tudós vagy egyszerű olvasó,
és mást egy XX. vagy XXI. századi. De még ez is túl általános, mert azt
mondhatjuk, hogy mást kérdezett tőle egy Viktória korabeli angol tudós
és mást egy magyar legionista, aki ugyanakkor az Appenninekben antik tárgyakat
ásott. Az angol viktoriánus tudós azt kérdezte, mit kell csinálni ahhoz,
hogy a birodalmat, amely akkor Indiáig és Ausztráliáig terjedt, jól kormányozza.
A magyar tiszt – aki 1861-ben az Abruzzók közepében ásatásokat vezetett
és görög tárgyakat talált – fölsóhajtott, s azt mondta, magyar elődeink
leleteit találtuk meg. Mert a magyar légiónak a legfontosabb kérdés az
volt, hogy a magyar kultúra identitása meddig vezethető vissza: mi nem
valami jövevények vagyunk Európában, hanem a gyökereink mélyen visszanyúlnak
az európai múltba, s ennek az igazolására vezette az ásatásokat. Igaz,
hogy ez illúzió volt, és tudományos szempontból tévedésnek nevezhető, de
valamennyi modern nemzet őstörténete – mint minden őstörténet – illúzió.
Ebből a szempontból a történelem nem veszélytelen dolog. Renan, a nagy
XIX. századi tudós egyik híres munkájában a nemzetet „mindennapos népszavazásként”
határozta meg. Ebben az eredetileg előadásnak készült tanulmányban – némi
iróniával – azt írta, hogy a történészeknek vigyázniuk kell az őstörténeti
illúziók leleplezésével, mert ezzel a nemzet összetartozását gyengítik.
– Mire az ásatások
leleteiről katalógus készül és múzeumba kerülnek, műtárgyakká válnak, holott
korábban esetleg használati eszközök voltak. Hogyan választható el egy
mester munkája egy műalkotástól?
– Erre megint csak
azt mondhatom, mint az előbb: attól függ, melyik korban és melyik kultúrában
keletkeztek. Az ókorban sem a görög, sem a latin nyelvnek nem volt szava
a művészetre. Volt egy szavuk – a görögöknél a techné, amiből a technika
lett, a rómaiaknál az ars, ami a techné megfelelője –, s ez ugyanúgy vonatkozott
azokra, akik a Parthenón szoborműveit készítették, mint az orvosokra vagy
az ácsmesterekre. De a Kr. e. I. században Cicero már kereste azt a kifejezést,
amellyel meg lehetne különböztetni a mai értelemben vett művészetet az
egyszerű mesterségtől. A görögség klasszikus korában nem volt közöttük
különbség.
A Parthenón, amely
számunkra a klasszikus művészet csúcspontja, a Kr. e. V. század harmadik
negyedében készült. Szobrászati díszítéseinek jelentős része ma is látható;
részben helyben, részben a British Museumban és szétszóródva különböző
gyűjteményekben őrzik. A Parthenón építési számadáskönyvei kőbe vésve fennmaradtak.
Ezekből tudjuk, hogy a mesterek, akik a domborműveket, a szobrászati díszítést
faragták, ugyanannyi napidíjat kaptak, mint a kocsis, aki a márványokat
felvitte az Akropolisra.
– Pheidiasnak milyen
rangja volt?
– Pheidias másik kategóriába
tartozott. Ő nem mint szobrász, hanem mint az építkezések megtervezője,
felügyelője és mint az államot akkor vezető Periklés barátja különleges
helyzetet élvezett. Ez azonban nem védte meg attól, hogy sikkasztás alaptalan
gyanújával száműzetésbe kergessék: Olympiába ment, ahol megalkotta az olympiai
Zeus-szobrot, a hét világcsoda egyikét.
Etruszk szenelő tál díszítése;
Kr. e. 550–525 körül
(Szépművészeti Múzeum)
– Tanár úr néhány
éve fejezett be egy nagy munkát, amelynek során csaknem 3500 etruszk vázát
rendszerezett. Hogyan követhető nyomon a „mesterkéz”, miként azonosíthatók
a mesterek és a műhelyek?
– A XIX. század második
felében egy olasz művészettörténész és műkritikus, Morelli – aki elsősorban
a reneszánsz olasz festészetével foglalkozott – abból indult ki, hogy minden
emberi műnek – akár művészeti, akár nem művészeti alkotás – vannak bizonyos
automatizmusai, amelyeket a mester saját maga esetleg észre sem vesz. Számtalan
olyan részlet van – például egy nagylábujj, egy ruharedő, egy szem, egy
tájrészlet megfestése vagy az alakok elhelyezése a kompozícióban
–, amelynek alapján egy mester fölismerhető. Ezt az elgondolást alkalmazta
azután az ókori vázafestészetre egy oxfordi professzor, Beazley, aki az
athéni vázákat rendszerezte: körülbelül 40 000 darabot osztott be mesterekre
az automatizmusok alapján, és így mintegy 500 mester munkásságát rekonstruálta.
Ezzel a módszerrel én egy sokkal kisebb együttest, a korinthosit utánzó
etruszk vázák anyagát dolgoztam föl, és megpróbáltam mesterkezeket, műhelyeket,
tanítvány–mester viszonyokat rekonstruálni.
Ez nem egyszerűen szórakozás
volt, bár természetesen élveztem a munkát, hanem a rendszerezés nyomán
ez az egyébként művészileg nem túl jelentős emlékcsoport történeti értéket
kapott. Például ha meg tudtam állapítani, hogy egy vázát Tarquiniában,
az egyik legnagyobb etruszk városban készítettek Kr. e. 580 körül, majd
egy négy centiméteres cseréptöredékről, amely Marseille-ben, az ókori Massaliában
került elő, meg tudtam mondani, hogy ez a tarquiniai mester munkája, akkor
a Tarquinia és Marseille közötti ókori kereskedelemre is felhívhattam a
figyelmet.
Etruszk amphora vadkecskékkel;
Kr. e. 700–675 körül
(Szépművészeti Múzeum)
– Miért van a görögöknek
olyan sok szavuk a vázára, a vázaformára?
– Erre csak azt tudom mondani,
hogy pontosan annyi van, amennyi kell. A görögöknél ugyanis a vázafestészet
és általában a kézművességek különböző műfajai a gazdagság, pontosabban
– minthogy az athéniek nem voltak gazdagok – a megélhetés fő forrását jelentették.
Athén és általában Görögország rendkívül szegény növényi és más természeti
kincsekben, ezért – hogy úgy mondjam – kénytelenek voltak a legmagasabb
szintre fejleszteni a kézművességet. Úgyhogy a Kr. e. VI. század elejétől
kezdve mintegy kétszáz éven keresztül az egész mediterráneumban és a Fekete-tenger
partvidékén mindenhol az athéni festett vázákat vásárolták, mert ezek páratlanok
voltak.
Persze, a vázakat a legkülönbözőbb
célokra használták, házi kerámiának, lakomákon, sírba tételre, fogadalmi
ajándékként, különböző ünnepi áldozatoknál. Ennek megfelelően a vázaformák
sokfélék voltak, amellett változtak is. Divatok jöttek és mentek: egy-egy
zseniális fazekasmester kitalált egy új formát, ettől a régiek már elavulttá
váltak. Átvettek vázaformákat azoktól a kultúráktól is, amelyek a fő vásárlóik
voltak, például az etruszkoktól, ezeket a kerámiákat megfestették athéni
stílusú képekkel, és ilyenformán az etrszuk piac kinyílt az athéni kerámia
előtt.
– A természettudományos
módszerek, a műszeres vizsgálatok segíthetnek a mesterkézkutatásban? Vagy
a régész és a művészettörténész szeme a fontosabb?
– Nem tudnék rangsort
fölállítani. Egy nagy antik művészettörténész és klasszika-archeológus
azt mondta, nem lát okot annak a feltevésére, hogy a szem rosszabbul működne,
mint bármely más optikai eszköz. Bizonyos esetekben, amikor mondjuk mesterkéz-megítélésről
van szó, akkor – azt hiszem – a szem jobban működik. Ha mást kérdezünk
– hiszen millió kérdést tehetünk föl –, például azt, hogy az agyag honnan
származik, akkor nem a szemet használjuk, hanem a laboratóriumi berendezéseket.
Tehát azt mondhatjuk: a szem egyike a természettudományos vizsgálat eszközeinek,
bizonyos esetekben a legjobban használható eszköz, de ha más kérdéseket
teszünk föl, nem a szemnek van döntő szerepe.
– Melyek azok a technikák,
amelyeket a görögök találtak föl, de ma is használatosak?
– Erre nehéz válaszolni,
mert a görögök a legtöbb technikát a Közel-Keletről vették át: az egyiptomiaktól,
a különböző közel-keleti nagy kultúráktól, amelyek megelőzték őket. Vannak
azonban olyan kifejezésmódok, amelyeket a görögök találtak ki. Ilyen például
az árnyékolás a művészetben, a perspektíva használata akár a festészetben,
akár a domborműszobrászatban, az optikai korrekció, ami azt jelenti, hogy
a görögök a Kr. e. VI. században rájöttek arra, hogy egy öt méter magasban
fölállított szobrot másképpen kell faragni, mint egy közvetlenül szemből
nézhető szobrot, és sorolhatnám tovább azokat a vívmányokat, amelyek a
görögöktől kerültek át az európai művészetekbe, amikor elérkezett az ideje.
A perspektívát a középkorban nem alkalmazták, de Uccello és kortársai nemcsak
a művészetben, hanem a tudományos munkákban is megtalálták perspektívát
használó görög elődeiket. Mert a nagy művészeti találmányok elődei gyakran
az illető kor természettudományos kutatásai, bármilyen meglepően hangzik
is. A perspektívaelméletet – a Kr. e. V. században – a görög tudósok alapozták
meg. Ahogyan az impresszionista festészetnek is a XIX. század optikai,
színelméleti kutatásai a közvetlen elődei, amelyek először mutatták ki
– görög előzmények, elsősorban Aristotelés nyomán –, hogy két szín
egymás mellett mindkettő hatását megváltoztatja. Ez a tudományos felismerés
volt az impresszionista festészet egyik kiindulási pontja.
– Hol követhető nyomon
a geometria vagy az arányok tisztelete a görög kultúrában?
– Az egész görög művészetnek
ez az alapja. Polykleitos, aki a Kr. e. V. század második felében, tehát
az általában klasszikusnak nevezett kor csúcsán Pheidias mellett a legnagyobb
szobrász volt, híres szobrára, a Doryphorosra – Dárdavivőre – azt mondta,
hogy tulajdonképpen illusztráció, mert őt az emberi test arányai érdeklik.
Az emberi test arányairól, ezeknek a kánonjáról egy – lényegében geometriáról
szóló – munkát írt, és műveit úgy tekintette, mint elméletének az illusztrációit.
Ifjú torzója, római márványmásolat
Polykleitos Kr. e. 440–430 körüli bronzszobra nyomán (Szépművészeti Múzeum)
– Amikor a kiállításon
az ember végigböngészi a tárlókat, feltűnik, hogy a hamisítványok esetében
a tárgyat megnevező felirat piros ugyan, de a darab mégis a műkincsek között
szerepel. Mi az értékes a hamisítványokban?
– A szó szoros értelmében
hamisítvány nem létezik. Mert ami az egyik embernek hamisítvány, az a másiknak
eredeti. A Metropolitan Museumnak van egy különlegesen értékes XIV. századi
elefántcsont szobra, amely egy XII. századinak a hamisítványa. Ma azonban
ezt a szobrot egyáltalán nem tekintjük hamisítványnak, hanem nagy értékű,
XIV. századi alkotásnak tartjuk.
Jogilag a hamisítás
kérdését egyáltalán nem lehet megfogni, bármennyire törekednek is erre,
kivéve, ha a hamisító saját maga tanúsítja a hamisítás szándékát. Ha nem
a hamisítás szándékával készít egy művet, vagy a hamisítás szándéka nem
bizonyítható, akkor az másolat – vagy ami még jobb, önálló munka. Ismerjük
a holland képhamisító, van Meegeren esetét, aki Vermeer-képeket festett.
Az egykorú szakirodalomból, Karel van Mander korabeli holland művészetről
írott könyvéből kikereste azokat a Vermeer-műveket, amelyeknek csak a leírása
maradt fenn, és megfestette ezeket a képeket. Még a szakemberek sem hitték
el róluk, hogy „hamisítványok”, ezért kötelezték van Meegerent, hogy egy
terembe bezárva, semmivel és senkivel nem érintkezve fessen egy Vermeer-képet.
Így bizonyította be, hogy igenis tőle származnak a hamisítványok.
Nálunk például a két háború
között a jó nevű mesterek egyike – nyilván állandó pénzszűkében volt –
öt pengőért bárkinek szignálta a műveit. Ezeket azután az ő képeiként adták
el magas áron, minthogy a szignatúra eredetisége fő kritériuma volt a mester
meghatározásának. Vagy Courbet – a nagy XIX. századi művész – a szegény
festők képeit jóindulatból szignálta, hogy nagyobb jövedelemhez jussanak.
Hol itt az eredeti és a nem eredeti jogi elhatárolása?
De a hamisítványok kiállításának
van egy pedagógiai meggondolása is. A hamisítvány az embereket – ahogy
magát is – rendkívül érdekli. Ha odateszünk az eredeti mellé egy hamisítványt,
akkor szinte teljes biztonsággal számíthatunk arra, hogy a néző a kettőt
megpróbálja összehasonlítani, és megnézi, mi a különbség közöttük. Ez aktív
művészeti tevékenység. Erre akarnak serkenteni, többek között, a kiállított
hamisítványok.
– A görögök nemcsak a
kerámiákat, hanem az épületeket, szobrokat is festették, ezeket azonban
ma már mézszínűnek vagy fehérnek látjuk.
– Azt hiszem, a szobor- és
a márványfestésről elterjedt egy tévhit. Nem festettek be mindent. A ruhátlan
emberalakokon csak a hajat, a szemet, a nőalakokon a ruha mintáit festették,
de a testet nem, tehát megvoltak a festés mértékletes módjai és szkémái.
A fehér márvány egyrészt
reneszánsz kori tévedés. Az ókori festékek az idők folyamán lekoptak. Az
a néhány márványszobor, amelyiken megmaradt a festés, csak a XIX. század
végén került elő. Másrészt ízlésbeli oka is volt a tévedésnek: a XVI–XVIII.
században a fehér volt a divatos szín, és egyenesen szerették volna, ha
az antik szobrok fehérek lettek volna.
– Nem törkedtek maradandóra
a görögök?
– A görögöknél a virágkorban
egyáltalán nem volt meg a régi dolgoknak az a kultusza, ami a mi korunkra
jellemző. A klasszikus korban senki nem gyűjtött archaikus szobrokat. Azokat
eltemették.
– A tavalyi iráni földrengésben
rengeteg ember életét vesztette és sok építészeti kincs megsemmisült, de
Bam városának eredeti részletei felszínre kerültek. Lehetséges, hogy a
görög kultúra eddig ismeretlen, eltemetett emlékei is előkerülnek egyszer?
– Elvben elképzelhető, de
nem minden földrengéssel kerülnek felszínre tárgyak... Viszont tudjuk,
hogy a Vezúv kitörésének művészettörténeti és régészeti szempontból óriási
jelentősége volt, mert a láva, amely a műkincsekkel rakott, nápolyi-öbölbeli
városokat, Herculaneumot, Pompeit, Stabiae-t elöntötte, mindent konzervált,
olyan használati tárgyakat is, amilyeneket egyébként jóformán nem ismernénk.
A láva gondosan megőrizte a pompei falfreskókat, miközben a klasszikus
görög festészetből semmi nem maradt ránk. A nagy bronzszobrokat szinte
egyáltalán nem ismerjük eredeti leletből, mert a népvándorlás korában beolvasztották
őket, de Herculaneumban mintegy kilencven életnagyságú bronzszobor maradt
fenn.
– Az írott források és
a fordítások mennyire szavahihetőek?
– Ezt nem lehet egyértelműen
megválaszolni. Vannak jó és rossz források, vannak jó és rossz tudósok.
Például a Kr. u. II. században Pausanias „útikalauzt” írt a római turisták
számára görög nyelven (görögül minden valamire való ember tudott Rómában).
Bejárta a nevezetes tájakat és városokat, s leírta azokat a templomokat,
szobrokat és műkincseket, amelyeket ott talált – olyan pontosan, hogy az
ásatásokon, például az olympiai szentélyben, olykor tudták, hogy tíz méterrel
később mi fog előkerülni. Természetesen időnként tévedett, például a magasban
nem látott mindent jól. Mindenesetre ő az egyik legfontosabb forrásunk.
Van olyan magyar tudós is, aki kétségbe vonja Pausanias hitelességét egy-két
fontos ponton, és el kell ismerni, hogy igaza lehet. De az esetek 90-95
százalékában Pausanias biztosan többet tudott, mint a mai régészek, mert
más szemmel nézte ezeket a tárgyakat. Ő tudta, hogy egy heriona – egy hérosz-mítoszbeli
hősnő – ábrázolása nem téveszthető össze egy rabszolganőével. Ehhez egy
görögnek több érzéke volt, mint egy újkori embernek.
– Írásaiban többször idézi
mesterének, Kerényi Károlynak a tudós vallásáról írt esszéjét, melynek
utolsó szavai szerint „a tudós nem úgy él, mintha vallásos volna, mégis
az”. Mit jelent ez a mondat?
– Röviden válaszolhatok:
pontosan ezt jelenti. Se többet, se kevesebbet. Vagyis azt, ami a
Kerényi-tanulmány lényege, hogy semmiféle dogmatikus megkötést nem ismer,
de az igazság keresésében való, megalkuvást nem tűrő szenvedélyessége vallásos
magatartás.
Az interjút
készítette: Silberer Vera
2004. június