A folyóirat múlt év májusi
és júniusi számaiban a Kárpát-medence területén élő Boleráz-Baden kultúrákat
mutattam be írásaimban, amelyek egymásra épülő, feltehetően rokon származású,
területileg és időben részben egymást átfedő emberi civilizációk voltak.
Földműveléssel csekély mértékben kiegészített külterjes nagyállattartást
folytattak, és vízfolyások mentén vándorolva településhálózatokat létesítettek.
Bár alapvetően a késő rézkorban éltek, bizonyos csoportjaik megérték a
kora bronzkor időszakát is. Kialakulásuk elsődleges centrumának a Felső-Duna
vidékét tartjuk, onnan terjedtek szét Nyugat-Európa területén a Duna és
a belé ágazó kisebb folyók folyásirányát követve.
Bár a Boleráz kultúra Kr.e.
3600-tól gyéren, a Baden Kr.e. 3400-tól sűrűbben benépesítette a magyar
Alföld területét, velük egy időben ugyanezen a területen egy másik, tőlük
teljesen idegen származású nép is elfoglalta a vidéket. A keleti sztyeppéről
származó, halmok, illetve szláv kifejezéssel kurgánok alá temetkező nomád
népek nem hagytak mást hátra, csak a temetkezési halmokat. Nincsenek települések,
sem ideiglenes szállások, és valójában az ehhez az életformához kapcsolódó
hétköznapi jelenségek, tárgyak, tehát a kerámiaedények, csont- és kőeszközök,
fegyverek, és lakóépületek, munkaterületek, tehát a letelepültség jelei
is hiányoznak. Csak a túlvilágukról alkothatunk képet a ránk maradt leletek
alapján. Ez pedig gyakran csak egy földből készült temetkezési halomra,
és a benne nyugvó halott maradványaira korlátozódik. A hitbéli elképzeléseket
tekintve pedig a túlvilágkép vagy ugyanolyan, esetleg még „paradicsomibb”,
mint a földi, vagy éppenséggel pont a fordítottja annak. Hogy ez esetben
melyik lehet igaz, az nem derül ki a földi, hiányzó kép miatt.
Az elmúlt 12 év során egyszerre
dolgoztam egy Boleráz-Baden település (Balatonőszöd) és egy kurgán (Hajdúnánás–Tedej-Lyukashalom)
feltárásán, majd feldolgozásán és értékelésén. Bár a két lelőhely a késő
rézkorban élő meghatározó kultúrák egy-egy reprezentatív lelőhelye, ásatásuk
és további feldolgozásuk szinte semmiben nem hasonlít egymásra. Míg Balatonőszödön
két ásatási évadban kb. egy évet dolgoztunk megfeszített tempóban, nagy
munkáslétszámmal, és az M7 autópálya ezzel párhuzamosan történő építése
miatt állandóan módosított határidőknek és retorzióknak kitéve, Hajdúnánáson
egy földrablás bejelentése után a kutatásokat saját tempónkban végeztük.
Balatonőszöddel ellentétben – ahol egy olyan települést tártunk fel, amelyből
sok hasonlónak a részletét megásták ugyan, de ekkora részét még sosem,
és ezért mind mérete, mind más paraméterei elborzasztónak és hihetetlennek
tűntek még első kézből szerzett tapasztalatok mellett is – itt nagyjából
tudtuk, hogy mire számíthatunk, ezért megpróbáltunk rá felkészülni.
Legalább 30, de lehet, hogy
40 éves vákuum mutatkozott a magyar kurgánkutatásban, amit valahogy át
kellett hidalnunk, vagyis a mai kutatási szintre felhoznunk. Jellemző módon
a halom ásatásának kezdeményezése sem régészeti oldalról merült fel és
szerveződött: a Gödöllői Egyetem Tájökológiai Tanszékéről indult ki, és
a régészet kapcsolódott be utoljára, leginkább kötelező jellegűen, mivel
Magyarország területén feltárást csak régész vezethet.
Ahhoz, hogy modern ásatást
tudjunk végezni, az orosz sztyeppekutatás elmúlt 40 évben történt eredményeinek
orosz nyelvű és hatalmas mennyiségű irodalmán kellett átrágnunk magunkat,
és levonni, majd átültetni hazai talajba a megfelelő tanulságokat. Elszigetelt
és magányos feladat volt, mivel az egyetemen csak a saját kutatásainkat
tanították, amelyek az elmúlt évtizedekben teljesen leálltak, ez tehát
igen sovány kiindulási támpontot szolgáltatott. Senki nem követte azóta
a keleti szomszédaink területén történő változásokat. Ráadásul az orosz
kutatási irodalom az 1990-es évek óta nem áramlik már az országba automatikusan,
tehát külön erőfeszítéseket kellett tenni a megszerzésére, az idegenné
vált nyelv megértésére, és a megatonnányi mennyiségből a kurrens és használható,
vezető irodalom kiválogatására.
Nyilvánvaló volt, hogy ásatástechnikailag
és az értékelés szempontjából is a temetkezési halom fő tömege, vagyis
a föld jelenti a legfontosabb információs bázist. Az is egyértelmű volt,
hogy éppen ez az anyagtípus az, aminek vizsgálatához egyáltalán nem értünk:
soha nem tudtunk belőle semmit kihozni. Bár a kutatócsoportban az eddigi
felállásoktól eltérően már voltak talajtanos kollégák, ilyen feladattal
még ők sem szembesültek, ezért az első lépésünk az volt, hogy az orosz
kutatásokban megszokott és igen magas szinten űzött paleopedológus kollégákat
környékeztük meg, és építettünk ki velük együttműködést. Ez igen szerencsésen
alakult kapcsolat lett, tekintve, hogy az orosz kutatók eddig egyetlen
nemzettel sem építettek ki hasonló együttműködést, bár német, amerikai
és angol nagynevű kutatók is keresték már őket ez ügyben. Miután a híd
felépült, az orosz kollégákkal együtt a magyar és az orosz helyszíneken
kidolgoztuk a főbb stratégiát.
Az őskori földhalmok egyik
jellemzője, hogy bár a zárt és nagy mennyiségű földtömeg esetenként kiváló
konzerválódási lehetőségeket nyújt bizonyos anyagtípusoknak, a szerves
anyagok kevéssé maradnak meg benne: átalakulnak, szikesedés és egyéb kémiai
folyamatok következményeképp szinte átkövesednek. Emiatt nehéz még kis
men.nyiségben is radiokarbonmérésre alkalmas szerves mintát találni, vagyis
kormeghatározást végezni egy kurgánon. A növényi maradványok fennmaradó,
de átkövesedett típusát képviselik az ún. fitolitok, amelyek olyan kovasejt-maradványok,
amelyek minden növényfajra sajátosan jellemzőek, miként az emberi ujjlenyomat,
ezért meghatározhatóak, és segítségükkel paleokörnyezeti és paleoklíma-rekonstrukciók
készíthetők. Ennek az anyagtípusnak a kutatási alapismereteit adták át
orosz kollégáink kutatócsoportunk egyik fiatal tagjának, Pető Ákosnak,
aki többszöri vendéglátogatás alatt sajátította el ezt a Magyarországon
azelőtt még nem alkalmazott új módszert. Segítségével nemcsak a kurgán
építésének egykori környezetét tudtuk felrajzolni, hanem a temetkezés időpontjának
pontos évszakát is.
A másik égető problémánk
a földrétegek keltezése volt. Mivel a régészeti rétegtan túlságosan tág
keletezési lehetőségeket biztosít, és nem számíthattunk minden rétegből
szerves maradvány előkerülésére, ezért a mintavétel típusán próbáltunk
változtatni. A radiokarbon módszer mintapreparálása és felhasználása lehetővé
teszi talajok szervesanyag-tartalmának mérését is, és ilyet elsőként végeztünk
sikeresen Magyarország területén a Debreceni Atomki laboratóriumában Molnár
Mihály kollégánk segítségével.
A régészeti irodalom áttanulmányozása
után döbbenten szembesültünk az orosz területen történt kutatások áttörő
és lényegi változásairól, amelyről eddig még senki nem adott hírt hazánkban.
A legfontosabb előrelépések az alábbi pontokon történtek:
Marija Gimbutas a Gödörsíros
és Katakombasíros kultúrákat Kurgánkultúra néven egységesítette. Az orosz
kutatók soha nem nevezték sem a Gödörsíros, sem a Katakombasíros régészeti
művelődéseket kultúrának, mivel e hatalmas elterjedési területen mindig
is egy egységes sztyeppei anyagi és szellemi kultúrával rendelkező, de
területileg igenis finom különbségeket mutató, eltérő népességeket láttak.
Az újabb kutatások rávilágítottak arra, hogy a két régészeti művelődés
részben területileg és időben is átfedi egymást, ezért nem lehet egymást
követő rokon vagy utódcivilizációkként értelmezni őket.
A Gimbutas által felvázolt
három egymást követő kurgánhullám (Gödörsíros, Katakombasíros, Gerendaváz-síros)
megfelelt az orosz korai, középső és késő bronzkor időszakának. Hazánk
területén a szinkronizáció azonban a késő rézkor, korai majd középső bronzkor
időszakát ölelte fel. Az eddigi vélekedésektől eltérően ma már biztosak
vagyunk abban, hogy sem a Katakomba-, sem a Gerendaváz-síros hullámok nem
jutottak el a Kárpát-medencéig (1. ábra).
1. ábra. A vizsgált földrajzi
terület: az eurázsiai sztyeppzóna a tanulmányban említett fontosabb régészeti
kultúrákkal és földrajzi nevekkel (kék: Cucuteni-Tripolje, sárga: Gödörsíros
kurgánok, lila: Katakombasíros kurgánok)
Gimbutas és az ő nyomában
számos kutató a kurgánkultúrák nyugati irányú előrenyomulásában az indoeurópai
népek elterjedését látták. Az első példát a keleti expanzió irányában az
Urál keleti oldalára átlépő Andronovo/Afanaszijevo-kultúrák szolgáltatták,
akikben a kínai civilizáció kialakulásának egyik elemét, a későbbi, Han-
krónikákban is felbukkanó Xinjiang, mára kihalt tokhár nyelvű népcsoportot
azonosították (akiknek akár a hunok, türkök kialakulásához is köze lehetett).
A Poltavka- és Szintashta-kultúrákban több kutató az első indoiráni nyelvcsoportok
őseit véli felismerni. A nyugati migráció különböző hullámait a Kárpát-medencében
pre-itáliai és pre-kelta, a Gödörsírosok és a Zsinegdíszes edények népének
interakcióit az indogermán, míg a balkáni Gödörsíros lelőhelyeket a pre-görög
népcsoportok terjedésével azonosítják. Valójában e nagy ívű elképzeléseknek
a hátterében sem régészeti, sem nyelvészeti vagy egyéb tudományos bizonyítékok
nem állnak.
2. ábra. Az elsődleges
kialakulási centrum (Fekete-tenger vidéke) a Dnyeszter vonalától nyugatra
fekvő Gödörsíros elterjedési területtel
Jelenleg úgy látjuk, hogy
bár a Gödörsíros néphullámok nyugati irányú terjeszkedése (2. ábra)
kétségtelenül (antropológiai és régészeti értelemben is) idegen, az itt
élő őshonos lakosoktól gyökeresen eltérő volt, tehát valóban bevándorlásról
(migrációról) beszélhetünk, ez igen hosszú, kb. ezeréves folyamat volt,
és kulturálisan nem egységes, tehát eleve többféle néptöredékből állt.
A halmok száma alapján nem valószínű, hogy nagyarányú bevándorlásról, népességcseréről,
vagy hódításról, kolonizációról beszélhetünk, inkább csak beszivárgásról
van szó. Az idegenség azonban oly mértékű lehetett, hogy az őshonosokra
valóban nagy hatást gyakorolhatott: több elemét átvették a sztyeppei kultúrának
(ennek látjuk a különböző régészeti lenyomatait, pl. a balatonőszödi badeni
maszkban). Ugyanakkor ez a sztyeppei kultúra szinte semmiben nem volt hajlandó
változni, ezért lassan, de biztosan beolvadt az itt élő őslakosok közé,
akik viszont folyamatosan változtak (a vizsgált késő rézkor és kora bronzkor
időszakában a területen a Boleráz, Baden, Makó, Nyírség őshonos kultúrák
megjelenése és eltűnése önmagában ezt bizonyítja). Ily módon migráció helyett
infiltrációról beszélhetünk: kicsi, de döntő, speciális ökológiai vagy
társadalmi élettérrel (ún. niche-vel) rendelkező népcsoportok beszivárgásáról
más alapnépesség(ek) közé. Esetleg szóba jöhet még az ún. leapfrog/bakugrás
kolonizáció: ez kis népcsoportok szelektív kolonizációját jelenti, akik
célja optimális élőterületek felfedezése, ami idegen enklávé-k létrejöttét
eredményezi a bennszülött (native) lakosok között. Az idegenek és az őslakosok
között kialakuló kapcsolatok formáját az elit dominancia behatolással vagy
beolvadással (penetration) érte el.
A másik alapos változás a
lóháziasítás terén játszódott le. A Szrednyij Sztog-kultúra egyik fontos
lelőhelyén, Gyereivkán nagy mennyiségű lócsontot tártak fel, és ez vezette
Gimbutast és a többi kutatót arra, hogy a kurgánkultúrákat lovon ülő, rétegzett,
harcos és nomád jellegű indoeurópai férfitársadalmakként mutassa be. A
lelőhely revíziója során kiderült, hogy a lócsontok vaskori, szkíta rétegből
származnak. A korai Okkersíros horizont egyik karakteres, elterjedését
is jól jelző lelettípusáról, az ún. lófejes jogarokról (ezeket insigniák-nak,
vagyis méltóságjelzőknek tartják) ma már senki nem gondolja, hogy lófejet
ábrázolnának: sematikusságukban megformálhatnak bármilyen más nagyobb testű
emlőst, pl. kutyát vagy akár medvét. A zablapálcaként meghatározott csonttárgyakról
pedig az egyre alaposabb orosz feltárások in situ megfigyelései bebizonyították,
hogy mellékszerek részei. További ellenérv, hogy a korai kurgánok alatt
soha nem került elő lócsont semmilyen összefüggésben: sem csontvázas temetkezésként,
sem a temetkezési lakoma részeként egyes csontok formájában. Mi hát az
igazság a ló háziasítása, és ezzel összefüggésben a kerék és a kocsi feltalálásának
kérdésében? Vajon a sztyeppén, a kurgánkultúrák háziasították ezt az ember
számára oly kedves és hasznos állatot, vagy máshol történt meg? A legkorábbi,
lócsontokat is feltáró települések a sztyeppén nem öregebbek Kr.e. 3600-nál,
és nem mutatják a lovaglás jeleit, pedig a zabla- és nyeregviselet egyértelmű
elváltozásokat okoz a csontokon. Háziasítás jeleit mutatják, de valószínűleg
hús- és tejhasznosításon kívül nem volt más szerepük. A legkorábbi ismert
kerék- és kocsimaradványok nem idősebbek Kr.e. 3100/3000-nél. Persze nem
biztos, hogy a feltárt leletek közt megtalálható a legidősebb lelet: talán
majd később kerül elő. Most azonban a helyzet az, hogy Nyugat-Európa tóparti
településein a feltárt fa kerékleletek öregebbek a sztyeppe leleteinél
néhány száz évvel.
Ezt sikerült tehát kinyomoznunk
és megszerveznünk 2004 őszére, amikor a saját feltárásunkat elkezdhettük.
Célunk a mintegy 1500 m3 hiányzó, rablott földtömeg mentén feltáruló, a
halom középvonalában húzódó vonal teljes átvágása és megtisztítása volt,
amely így egy tanulmányozható, többféle célú mintagyűjtésre alkalmas metszetfalat
eredményezett. Balatonőszöd 100 000 m2-es, jelenségtípusaiban is változó
(mindent fedő, leletekben gazdag kultúrrétegek, cölöplábas épületek, gödrök
és kemencék, árkok, emberi és állati csontvázak) telepe és körülbelül az
500 ezres tételszámot elérő beleltározott lelete után ez egy jóval kisebb,
körülhatárolható tér volt, amelyből alig került elő régészeti lelet.
3. ábra. A Hajdúnánás–Tedej-lyukashalmi
kurgán metszetfala
Szemmel is jól látható felhordási
zónája 14 700 m2, amiből a halomtest mindössze 2200 m2
alapterületű. A metszetfalban többé-kevésbé elkülönülő természetes és mesterséges,
emberi eredetű rétegek sora váltakozott. Összesen 9 réteget tudtunk elkülöníteni,
amelyből hármat az ember épített: tehát a kurgánnak 3 felhordási/építési
periódusa volt. Az első, humuszban leggazdagabb és legtömörebb kurgántest
657 m3, a 2. kissé eltérő színű 685 m3 (+ 28 m3)
földből állt, a kettő alig választható el egymástól, és számunkra is kérdés,
hogy külön építési periódusok-e, vagy létrejöttük a földben végbemenő későbbi
kémiai határ kialakulásával magyarázható. A harmadik fázis kifakult, sárgás
altalajból épült, 2848 m3 földdel növelte meg az eredeti testet
(+ 2163 m3), így a halom elérte a 40 méteres átmérőt, legmagasabb
pontján pedig a 12 métert (3. ábra). Ebben az évadban az 1–2. és
a 3. felhordási zónát elválasztó vékony, természetes keletkezésű 6. rétegben
találtunk néhány kora bronzkori, Coţofeni díszítésű kerámiatöredéket, amely
jó támpontot nyújtott az 1–2. fázisok terminus ante quem (valami, ez esetben
a Coţofeni kultúra előtti), és a 3. fázis post quem (valami után bekövetkező)
jellegű durva keltezésére. A rétegekből vett talajmintákon megkezdtük a
talajtani, mikromorfológiai, pollen- és fitolit-vizsgálatokat, és megkaptuk
az első, még nagyon tág talaj-radiokarbon adatokat is, amelyek, ahogy azt
vártuk, a késő rézkor–kora bronzkor időszakára tették a kurgán emelésének
időpontját.
A következő feladatunk az
ásatások folytatása volt annak érdekében, hogy régészeti jelenségeket,
konkrétan a halom temetkezéseit, és leleteket tárjunk fel a régészeti értelmezéshez.
Ezzel párhuzamosan elkezdtük a régi feltárások teljes revízióját, vagyis
az eredeti dokumentációk, leletek begyűjtését, átvizsgálását, rendezését,
és mintavételét abból a célból, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű,
reprezentatív összehasonlító anyagot állítsunk elő. A kutatást megpróbáltuk
a kurgánokon kívül a velük ezen a területen részben egy időben élő Boleráz-,
Baden-, Makó-, és Nyírség-kultúrákra is kiterjeszteni, hogy egymáshoz való
kapcsolatuk és időrendjük is vizsgálható legyen. Ecsedy István 1979-es
magyar kurgánkutatásokat és az orosz eredményeket összefoglaló könyvében
21 temetkezést mutatott be. Ezt azóta mindössze két további lelőhelyfeltárás
egészítette ki. A régi kurgántemetkezésekből 17, a területen található
Baden lelőhelyekből öt, Makóból öt, Nyírségből két radiokarbonmérés történt,
amelynek segítségével a saját lelőhelyünk 17 adatával együtt már megpróbálkozhattunk
egy új időrend felállításával.
4. ábra. A kurgán alatt
feltárt Gödörsíros alaptemetkezés rekonstrukciója
A 2. feltárási évadban a
3. építési fázishoz kapcsolható gyékénytakaróba csavart, sajnos teljesen
kirabolt, és a központi rablógödör által is elért temetkezést tártuk fel
elsőként, amelynek 14C mérése Kr.e. 2920–2875 közötti időpontot adott.
A halom paleotalaj-szintjét elérve megtaláltuk az alaptemetkezés részben
kirabolt objektumát is, és a roncsolt csontváz fektetése, rítusa alapján
megállapítottuk a temetkezés kulturális jellegét (Gödörsíros). A csontvázból
mért dátum Kr.e. 2891–2706 közötti időpontot mutatott (4. ábra).
A sírból vett fitolitminták alapján a temetkezést nyáron, május–július
között létesítették. A jelenségek és a két dátum alapján pedig arra következtettünk,
hogy mivel a 2. építési zónából nem sikerült régészeti jelenséget feltárni,
ezért az 1–2. építési fázisok egybefüggőek, és csak később határolódtak
el egymástól a zárt földtömegben végbemenő kémiai változások miatt. A halmot
tehát két, szorosan egymást követő periódusban építették, feltehetően rövid
idő alatt.
A további lelőhelyek bevonásával
az alábbi kulturális és történeti kereteket tudtuk felvázolni. Az ország
területét legkorábban a keleti síkságok felől az ún. Okkersíros horizont
érte el, amelyet jelenleg egyetlen lelőhely egyetlen temetkezése képvisel:
Csongrád–Kettőshalom. Már ebben a korszakban (I. periódus) megjelent a
keleti területekre jellemző halott vörös festékkel való beszórása, a jellegzetes,
felhúzott lábakkal történő fektetési mód, de még nem emeltek halmot a csontváz
fölé. A temetkezés kora Kr.e. 4355–4265, Románia és Bulgária több hasonló
jellegű temetkezésével és korával szinkronban.
Egy jelentős hiátust követően
az újabb keleti népcsoportok Kr.e. 3400–3350 körül érhették el a Kárpát-medencét
(II. periódus). Néhány kurgántemetkezés alapján a Kvityjana és az idősebb
Mikhailovka ún. Gödörsíros előtti kultúrákat azonosítottuk a temetkezések
rítusa alapján.
Ezzel egy időben már tiszta
Gödörsíros népcsoportok is megjelentek: ezek halom alá temetkező, melléklet
nélküli, okkerrel beszórt, fűvel és állati szőrökkel bélelt, esetleg fa-konstrukcióval
épített sírkamrával rendelkező temetkezések (III. periódus).
A késői (IV. periódus), már
Katakomba-vonásokat mutató Gödörsíros temetkezések gazdag mellékletekkel
ellátott, a kurgánokba utólagosan beásott sírok, Kr.e. 2900–2400 között.
Gyakran azonban melléklet nélküli, gyékénybe csavart temetkezések is vannak
köztük (alacsonyabb társadalmi réteg?).
A keleti szteppékről beszivárgó
különböző, már a törzsterületen keveredést mutató népcsoportok eredeti
lakóhelyét az I–II–II. periódusok alatt az ún. Pontus-azovi sztyeppéken
azonosítottuk a Fekete-tenger és az Azovi-tenger között: a Pre-Gödörsíros
kultúrák a Dnyeper alsó folyásánál, a III. periódus Gödörsíros népei a
Dnyeszter és a Dél-Bug/Boh folyók alsó torkolatánál éltek. A IV. periódus
késői Gödörsíros, Katakombasírossal keveredő néptöredékeinek eredeti őshazája
a Prut–Don folyók közötti tágabb és távolabbi ún. Kaszpi-azovi-pontusi,
további erős Majkop hatásokat is mutató Zsivotyilovó–Volcsanszk-művelődés,
amely mindezen hatásokon felül még egy Tripolje-kolonizációt is átélt
(5. ábra).
5. ábra. A törzsterületen
élő, a magyar területtel kapcsolatot mutató Pre-Gödörsíros és Tripolje
kultúrák
A vizsgált ezer éves időtartam
Kr.e. 3400 és 2400 között a késő rézkor és a kora bronzkor időszaka hazánkban.
Ezzel bebizonyosodott, hogy a kurgán-művelődések a Baden-kultúrához hasonlóan
túlélték a késő rézkor időszakát, és tovább éltek a kora bronzkorban.
Másrészt ló, és feltehetően
kocsi segítsége és gyorsasága nélkül ezek a nomád jellegű állattartó kultúrák
mintegy 800–1300 km-es távolságot tettek meg csordáikkal és nyájaikkal,
a radiokarbon-dátumok szerint mindös.sze néhány száz év alatt.
Mi késztette őket erre az
iszonyatos és embert próbáló erőfeszítésre? Túlnépesedés történt, és menekültek
egymás elől, mint a későbbi, már történelmi forrásokból ismert türk, avar,
magyar, besenyő példák alapján a néven nevezett nomádok? Milyen hasonlóságok
és milyen változások mutathatók ki az eredeti szállásterület, vagyis az
eurázsiai sztyeppék és a magyar Alföld között? Erre keressük a magyarázatot
a késő rézkort bemutató cikksorozatunk lezáró, negyedik részében.
Irodalom
Dani János – Horváth Tünde
2012. Őskori kurgánok a magyar Alföldön. Archeolingua, Budapest.
Ecsedy István 1979. The People
of the Pit-Grave Kurgans in Eastern Hungary. Fontes Archaeologici Hungariae,
Akadémiai Kiadó, Budapest.
Marija Gimbutas 1997. The
Three Waves of Kurgan People into Old Europe, 4500–2500 BC. In: M. R. Dexter
– K. Jones-Bley (eds) The Kurgan Culture and the Indo-Europeanization of
Europe. Washington.
Pető Ákos – Barczi Attila
(szerk.) 2011. Kurgan studies. An environmental and archaelogical multiproxy
study of burial mounds in the Eurasian steppe zone. British Archaeological
Reports International Series 2238, Archeopress, Oxford.
Tóth, Albert (szerk.) 2004.
A kunhalmokról – más szemmel. Hortobágyi Nemzeti Park, Kisújszállás–Debrecen.
Az írás az OTKA PD 73490
számú pályázata alapján készült.