Hajpál Mónika az OTKA
posztdoktori ösztöndíjasa volt. Szakterülete a műemlékek tűzvédelme. Tudására
nagy szükség van, hiszen Európában a tűz miatt naponta elpusztul egy műemlék.
– Sokszor nem az égés
teszi tönkre a kőzetet, hanem a már égéssérült kőzetet érő víz vagy a fagy.
Kísérleteim során olyan homokkővel is találkoztam, amely a hevítést követően
a laboratóriumi helyiségben pár óra alatt szétporladt – a levegőben levő
pára hatására.
– Mi a repedések utóélete?
–
Egy kőlépcsőn nem mindig látszik minden sérülés a tűzesetet követően. A
tűzoltás után a lépcső hetek, hónapok vagy akár évek múlva egyszer csak
leszakadhat – a belső repedések miatt. A keletkezett repedések gyengítik
a kőszerkezetet és a kő későbbi sorsa például a környezeti hatásoktól függhet.
Vizsgálataim alapján
összeállítottam egy listát a tűz következtében keletkező károsodási formákról.
Ez a korábbi tűzesetek nyomainak felismerésével segítheti mások munkáját.
Repedések nem csak a tűz
miatt keletkezhetnek a kőzetekben; a tűzoltás is nagyban befolyásolja a
kőszerkezetek károsodásának mértékét. Példaként megemlíteném a Thököly
úti neogótikus Rózsafüzér királynéja plébániatemplomot, melyet részben
téglából, részben mészkőből építették. Az 1997-ben keletkezett tüzet hideg
vízzel oltották, mert az a legolcsóbb és a legszokványosabb. Az átforrósodott
mészkő ilyenkor vagy azonnal szétpattan, vagy tele lesz repedéssel, ami
később érezteti a hatását. Az oltást követően a templom gyönyörű kő rózsaablaka
darabokra esett szét, a karzat kőkorlátja pedig erősen töredezetté vált.
A belvárosi Szent Mihály-templomban
az 1998-as felújításkor keletkezett tűz. A lángok végigfutottak a homlokzat
egyik oldalán. A templomot díszítő szobrok a repedések miatt összetöredeztek.
Egy helyen az állványzatra borított polietilén fólia ráfolyt a k?re, ahol
részben beszívódott, részben a felületen tovább égett. A hideg vízsugárral
oltott pallók az áthevült kövekre hulltak és emiatt a főpárkánynál nagy
kőzetdarabok váltak le. A vízzel átitatott felületet a fagy is rongálta.
A tűz, a vizes hűtés és a fagy felgyorsította a kő természetes pusztulását,
és egyetlen nap alatt több évtizednek megfelelő romboló hatás érte a kőzetet.
A budapesti Szent Mihály-templom
egyik szobra a tűz után (1998)
Szintén említésre méltó következmény
az elszíneződés, amely jól megfigyelhető például az egri várszékesegyház
eredetileg halványszürke – az égés hatására pirossá váló – riolittufa tömbjein.
– Hogyan előzhető
meg a műemlékek pusztulása?
– Ezt vizsgálta egy
most lezáruló, tudományos és műszaki kutatásokat összefogó COST-akció is
(COST: European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research).
A programot 2001-ben indították a történeti értékekben okozott tűzkár megelőzésére.
Érdemes talán megjegyezni, hogy a műemlékek tűzvédelmében korábban nem
tulajdonítottak fontos szerepet a kövek anyagtudományi kutatásának: a kőzeteket
egyszerűen „nem éghető”-nek tekintették. Amikor egy műemlékvédelmi konferencián
fölvetettem ezt a kérdést és bemutattam vizsgálati eredményeimet, egy skót
kolléga nagyon föllelkesedett és végül ő kezdeményezte a 2001-es programot.
A mérnökökön, műemlékvédelmi szakembereken kívül részt vesznek benne tűzoltók
és olyan szakemberek is, akik tűzérzékelőket, modern tűzoltási eljárásokat
fejlesztenek. Ebben a munkában én képviseltem Magyarországot.
Sok országban már számon
tartják a kulturális örökséget ért tüzeket, hogy levonhassák az esetek
tanulságait. Nálunk az ilyen tüzekről még nincs pontos nyilvántartás, a
területi műemlékvédelmi képviselők emlékezetére vagyunk utalva. A tűzoltók
tudják, mikor és hol volt tűz, de azt nem, hogy műemlék égett-e. Most igyekszem
a kétféle információforrásból összeállítani az égett műemlékek listáját.
El szeretném érni, hogy ha nincs is pénz a műemlékek speciális védelmére,
az esetekből tanulva óvatosan oltsák a tüzet. A tűzoltók figyelmét a műemlékekkel
való bánásmódra, a műemlékvédelmi szakemberekét pedig a tűzvédelemre kell
felhívni. Nagyon fontosak a füstérzékelő, a tűzjelző berendezések, az új
oltási rendszerek. Tűzgátló ajtókat kell felszerelni, hogy „szakaszokra”
oszthassák az épületet, de a műemlékek esztétikai értéke természetesen
nem sérülhet.
– Melyek a legveszélyeztetettebb
kövek?
– Magyarországon leginkább
mészkövet használtak a műemlékeknél. A forrásvízi mészkő ugyan jó szilárdságú,
szép kőzet, de rideg, tehát hirtelen felfűtésnél könnyen megreped. A tömött
mészkő, amelyet régen is kedveltek a szépsége miatt (gondoljunk például
a Bakócz-kápolnára), a kísérletek során már 600 °C-nál fölrobbant a kemencében.
A sokat használt, könnyen faragható durva mészkő szintén nem bírja a magasabb
hőmérsékletet: viselkedésén a mészégetés folyamata figyelhető meg. A vulkanikus
kőzetek, különösen a mélységi magmás kőzetek (például a gránit) a nagy
szemcseméret miatt ridegek. A vulkáni tufa (például a riolittufa) azonban
jól bírja a tüzet, és a kevéssé időtálló, könnyen málló, vízérzékeny kőzet
tartósságát növeli az égetés. Érdemes megfigyelni az egri székesegyházban
az egyik középkori oszlopot: az égéstől pirosas kéreg keletkezett rajta,
amelyben szép mintát rajzolnak ki a tufába zárt ásványok.
Nálunk tehát a mésztartalom
és a repedések miatt veszélyeztetettebbek a műemlékek. Balesetet okozhatnak
például a lebegőlépcsők, a függőfolyosók vagy a tetőn levő díszítőelemek
esetében. Ez is a műemlékek speciális oltására figyelmeztet. Ahogy már
mondtam, igyekszem kapcsolatot kiépíteni a tűzoltók és a műemlékvédelmi
szakemberek között: talán az együttes munka segíti a műemlékek megóvását.
Hajpál Mónika kutatásait
a PD 45932 sz. projekt révén támogatta az OTKA.