Első rész
A késő rézkor (Kr.e. 3600–2800
között) legmeghatározóbb régészeti kultúrája az egyik legkorábban feltárt
ausztriai lelőhely után a Baden néven ismert kultúra. Igazi európai anyagi
kultúra ez, ami a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig több mint tíz mai állam
területén megtalálható, és bár feltehetően nem Magyarország területén alakult
ki, a Kárpátmedence mégis törzsterületének számít (1. ábra). Itt
ismert a legtöbb lelőhelye (majd 2000), és itt kerültek elő nagy sírszámú
temetői (Budakalász és Alsónémedi), valamint azok az egyedi leletek, amelyek
a késő rézkor korszakának híres szimbólumai, fémjelzői lettek. Elég csak
a méltán világhírűvé vált Budakalász temetőjében feltárt kocsimodellekre,
az Ózdon előkerült temetkezések antropomorf urnáira, vagy a vörsi női csontváz
fején található réz diadémára gondolni. A sort a Balatonőszödön feltárt
kultikus álarc gyarapítja (2. ábra).

1. ábra. A késő rézkor
világa Európa területén Kr.e. 3500–2800 között, a legmeghatározóbb akkori
kultúra, a Baden-komplexum elterjedésével. (A térképezés a 2006-ig elérhető
publikációk alapján készült)

2. ábra. A 1072–1096.
kettős gödör tetején fekvő agyagból készült férfi álarclelet (fél töredék).
A maszk valós férfiarcot formáz, amely europid típusú férfié. Vonásai alapján
valószínűleg alpi vagy sztyeppei embertípust ábrázol, mivel a badeni kultúra
jellegzetes embertípusa ettől eltérő, mediterrán típusú emberekből állt
A badeni kultúra és a késő
rézkor kutatása izgalmas feladat; második neolitikus forradalomként is
emlegetik az ekkor lejátszódó változások és új felfedezések miatt. Míg
a neolitikum kezdetén a vándorló vadászó-gyűjtögető életmódról a földművelő-állattenyésztő
életmódra való áttérés az első háziasított állatok és növények termelésbe
való bevonásával az emberiség életébe az állandóságot, a biztonságot, és
az egy helyben való letelepedést hozta, a második forradalom további állatfajok
háziasítását (ló), a háziállatok másodlagos hasznosítását (a húshasznosításon
túl tejtermékek készítését és az ehhez kapcsolódó ismereteket, mint az
erjesztéses tartósítás, valamint az állatok igába fogását), a szövés-fonásra
alkalmas gyapjat adó juh kitenyésztését, és a kerék elvén működő szerkezetek
feltalálását jelentette. A neolitikus közösségek földművelésre és tartós
egy helyben lakásra rendezkedtek be, és akár évszázadokon át éltek egy
helyen lakódombokat (telleket) hozva létre. A rézkori közösségek viszont
inkább az állattenyésztés ágazatában tűntek ki, és emiatt mobilisabbak
is voltak. Településeik, bár számosak, és akár nagyméretűek, hosszú ideig
lakottak is lehetnek, nem érik el a neolitikus közösségek falvainak szintjét
rendezettségükben, kiépítettségükben, házaik számában, mivel a rézkori
közösségek csak időszakosan lakták településeiket. Az eltérő életmód miatt
a rézkori közösségek nagyszámú állatállományaikkal külterjes gazdálkodást
folytatva egy-egy vízfolyás mentén vándoroltak, és ezek partját követve
találhatók hosszabb-rövidebb ideig lakott, különböző típusú településeik,
láncot alkotva.
Amikor egy feltehetően vérségi
alapon szerveződött késő rézkori családközösség települését kutatjuk, tisztában
kell lennünk azzal, hogy a közösség feltehetően több települést lakott
és ciklikusan vándorolt egy meghatározott földrajzi vonal mentén. A neolitikum
és a rézkor közti jelentős különbséget azonban nemcsak az emberi közösségek
eltérő származása, kultúrája, életmódja okozta. Mindezekbe a belső folyamatokba
külső tényezők is beleszóltak: a két korszak közti radikális eltérés okát
a kutatók a klímaváltozásban látják. A neolitikum idejére egy jobbára kiegyenlített,
földművelésre alkalmas hosszú periódussal, a rézkor, különösen a középső
rézkor végétől pedig gyorsan és radikálisan változó rövid szakaszokkal
egyre romló időjárást rekonstruálnak, amely a földművelésnek kevésbé kedvezett.
A badeni kultúrát kutatni
nehéz feladat, mert vizsgálata az átlagosnál jóval nagyobb tájékozottságot
kíván a témában, ha a kutató a saját lelőhelyén túli
perspektívát is látni szeretné.
Közép-Németországtól svájci, cseh-morva, ausztriai, kis-lengyelországi,
szlovák, majd Magyarországon túl román, szerb, horvát, szlovén, bolgár
és görög területek kutatásait és kutatóit is ismernie kell, ahol a badeni
kultúra elterjedt. A publikációk hozzáférhetőségének, minőségének, nyelvének
színvonala rendkívül változatos, megértése számos tévedés és félreértés
forrása. Mégis, csak a nemzetközi összefogások voltak azok, amelyek egy-egy
kiemelkedő lelőhely előkerülése és feldolgozása után előrevitték a kutatást
egy össz-badeni konferencia megrendezésével és a kötet publikálásával újabb
irányt mutatva.
A badeni kultúrát kutatni
szerencsés feladat, mert a XXI. század olyan lehetőségeket ad a mai régészek
kezébe, amellyel néhány évtizede még nem rendelkeztünk. A keltezési módszerek,
a természettudományok egyéb, a régészetbe bevonható ágai, és a térképezés
olyan elképesztő fejlődést ért el, hogy használatukkal ma már meg lehet
kísérelni lelőhelyek rekonstruálását, és akár egy globális megközelítést
is. A badeni világról egy nemzetközi konferencián 1973-ban készült térkép
állt mindöszsze a kutatók rendelkezésére. Ez a térkép az akkori képnek
megfelelően pontos volt ugyan, de nem túl informatív. Az 1973-as bratislavai
konferenciakötet (Chropovský 1973) lényegi előrelépése a kultúra korai
szakaszának, a Boleráznak a felfedezése volt. A térképen együtt ábrázolták
a badeni korai és késői lelőhelyeket is, bontás nélkül.
A következő előrelépés 2001-ben
történt, egy újabb badeni konferenciakötetben, amely elsősorban a korai,
az ún. Cernavodă III-Boleráz horizontra szeretett volna koncentrálni (roman–diamandi
2001). A román Mangalában kiadott kötet nem tartalmazott egységes elterjedési
térképet, de az egyes tanulmányokban található résztérképek segítségével
felrajzoltunk egy 2001-es kutatási állapotot 2006-ban (1. ábra).
Ez a térkép már rendkívül informatív volt, mert mindazon elemeket magában
hordozta, amellyel a kutatás, mint megoldandó kérdéssel, évtizedek óta
küzdött.
A térkép nagy előnye a szöveges
publikációkkal szemben az, hogy képileg világosan ábrázol és kivetít egy
tér- és időbeli állapotot, amelyet az agy a terjengős szöveges leírások
alapján bizonyos tér- és időbeli terjedelem után már nem képes megjeleníteni
egy képben, csak képek egyre töredékesebb és halványabb sorozatában. Figyelembe
véve első térképünket, az látható, hogy a még mindig egységesen szereplő
badeni világ tényleg nagy, terjedésének vonala a duna folyásához kapcsolható
(de egyelőre kérdés, hogy milyen irányban: északról délre, vagy délről
északra?), és hogy nem egységes. A zöld foltok néha elválnak egymástól,
több helyen a kisebb hiátust gondolatban össze lehet kötni, máshol azonban
tényleg leszakadó területek látszanak. A legrosszabb a helyzet a balkáni
részeken, ahol az sem világos, hogy valóban badeni leletek vannak-e, vagy
csak Baden-szerűek? Az ebből levonható helyzetkép jól tükrözte és tömörítette
a badeni kultúra összes eddigi kutatási problémáját. Az alapvető kérdések,
amelyekre nem tudtunk pontosan válaszolni, viszont megválaszolásuk nélkül
nem lehetett a badeni kultúráról érdemben tovább gondolkodni, a következők
voltak:
– Milyen időbeli keretek
közt élt a kultúra, és ez mely régészeti korszakokat fedi le? Milyen adatokat
tudunk e kérdés megválaszolásához bevonni, ezek elegendőek-e számban és
minőségben? – Milyen térbeli keretek közt élt a kultúra, és az elszakadó
területek hogyan értékelhetők a törzsterülethez képest (kutatási hiányosság,
földrajzi akadály okozza-e a lelőhelyek megszakadását, vagy kulturális,
egyéb okok?) – Van-e különbség az egységes badeni komplexumon belül a fejlődési
fázisok közt azokat egyenként ábrázolva, és ha igen, ebből milyen következtetések
vonhatók le régészeti szinten? Az elsődleges cél tehát minél pontosabb
térkép készítése volt. Az ehhez szükséges információk folyamatosan gyűltek,
és saját lelőhelyünk, Balatonőszöd feltárásával eszközeink száma tovább
nőtt. olyan interaktív alaptérképet szerettem volna létrehozni, amely mögé
komoly adatállományok rendelhetők és kapcsolhatók az ismert lelőhelyek
pontos katalógusával, régészeti besorolásukkal, radiokarbon dátumaikkal,
és egyéb, számunkra fontos paraméterekkel, és mindez folyamatosan bővíthető.
Ebből az alaptérképből aztán kedvünkre való résztérképek vagy sorozatok
hozhatók létre az adatállományok szűrésével és válogatásával. A teljes
kép eléréséhez a munkát korábban, a középső rézkor végén kezdtem, hogy
láthatóvá váljon, honnan jöhetett a badeni kultúra, és később, a kora bronzkorban
fejeztem be, hogy az is követhető legyen, hogyan végezte. A badeni kultúra
vizsgálatához szükségem volt kortársainak, a vele egyidős, szomszédos kultúráknak
a térképezéséhez is. A munka hosszú évekig tartott, de az eredmény magáért
beszélt.

3. ábra. A késő rézkor,
a késő rézkor közti átmeneti időszak (Kr.e. 2800–2600), és a kora bronzkor
1. fázisa (Kr.e. 2600–2400) közötti időszak a karakterisztikus régészeti
kultúrák feltüntetésével. Az összesen nyolc térképből álló sorozat 2009ben,
az akkor elérhető késő rézkori publikációk felhasználásával készült. Az
itt szereplő négy térképlap a Baden-komplexumon belüli régészeti bontásban
ábrázolja a feltüntetett al-fázisokat, térben és időben elkülönítve a kialakuló
(Proto-Boleráz), a korai (Boleráz), a klasszikus (Baden) és a hanyatló
(Post-Baden) időszakot, és a szomszédos vagy velük egy területen élő további
kultúrákat
Az első bontásban ábrázolt
sorozaton (3. ábra) már látszott, hogy a Badenkomplexumon belül
annak korai (Boleráz), klasszikus (Baden) és késői (Post-Baden) fázisai
nem ugyanazon területeket fedik le. A Proto-Boleráz fázis csak Morvaország
területére koncentrálódott, tehát ott alakulhatott ki a Boleráz, Magyarországon
pedig középső rézkori kultúrák továbbélésével számolhatunk: ez árulkodott
a Boleráz elterjedési irányáról is, amely tehát alapvetően észak-déli irányú.
A Boleráz fázisban a lelőhelyek elterjedése hazánk területén jóval kisebb
számban és térben is, mint a klasszikus badeni fázisban. A klasszikus badeni
időszakba sorolható lelőhelyek száma nőtt, és az elterjedési terület nagysága
is, valamint bizonyos egységesülés is megfigyelhető a bolerázi tagoltsággal
ellentétben. A legkorábbi lelőhelyek a Felső-duna folyásánál találhatók,
tehát itt lehetett a kialakulási centrum. ám a badeni időszak a bolerázival
ellentétben más, eltérő hatásokat is mutat: tartalmaz a közép-nyugat-európai
mellett egy erős déli és keleti szálat is, jelezve, hogy az időben és térben
is kiterjedtebb időszakban sokkal több népmozgás és interakció zajlott
az emberi közösségek közt, és az elterjedés iránya, valamint a Baden kialakulása
nem egyértelmű, vagy talán nem egyetlen helyhez köthető.
Amennyiben térképen ábrázoljuk
a IIA-nak nevezett Boleráz és Baden közti átmeneti időszakot, azt látjuk,
hogy a lelőhelyek bizonyos földrajzi vonalakon (rába, duna, Körös) sávszerűen
koncentrálódnak, és nem találhatók meg a teljes elterjedési területen,
amely a két, egymás mellett élő Boleráz és Baden kultúra határ menti sávjaiban
lejátszódó egységesülést is mutathatja. Az eddig egymásra épülő és egymást
követő Boleráz és Baden szerves fejlődési fázisokat tehát, egy másik modellben
értelmezve, el lehet képzelni mint egy rövidebb időperiódusban, kb. Kr.e
3400/3300–3000/2800 közt egymás mellett élő két különböző kultúrát is,
amely egységesül ugyan egymással, de nem azon a módon és keretek közt,
ahogy eddig azt elképzeltük. Erre nézve a 2008ban megjelent új Baden-konferenciakötet
is eligazítást ad, amennyiben először fogalmazza meg és támasztja alá adatokkal
a Baden-komplexum kulturális egységességébe vetett hitünket (Furholt– Szmyt–Zastawny
2008).
Az ún. Post-badeni időszakról
és az ebbe sorolt kultúrákról az derült ki, hogy elérhető radiokarbon dátumaik
alapján nevük („post-badeni”) semmiképp nem reális, mivel a Badennel megegyező
korai, Kr.e. 3400-as dátumok is vannak köztük. Ezek tehát a Badennel egyidejű
kultúrák: kérdés, hogy egy területen vagy lelőhelyen, ahol mind a Baden,
mind pedig egy post-badeni kultúra, pl. a Kostolác megtalálható, milyen
sorrendben követik egymást, vagy: esetleg együtt élnek? A következő térkép
ezt a dilemmát ábrázolja a Kostolác kultúrára kivetítve (4. ábra): vajon
hol alakult ki, és milyen fő irányban terjedt? Jelenlegi tudomásunk szerint
bizony mindkét verzió ugyanúgy elfogadható: ebből viszont nyilván csak
az egyik történt meg.

4. ábra. Az előző sorozaton
ábrázolt három korszakban élő valamennyi régészeti kultúra feltüntetésével
a két egyforma térkép a Kostolác kultúra földrajzi kialakulásának és elterjedési
irányának két lehetséges verzióját ábrázolja
Végül az utolsó idősávban,
a kora bronzkorban ábrázoltam a badeni és post-badeni kultúrák lehetséges
továbbélését, mivel radiokarbon dátumaik alapján a hagyományosan késő rézkorba
besorolt Baden, Kostolác, Vučedol, és Gödörsíros kurgán kultúrák legfiatalabb
dátumai túlélték a késő rézkor alsó határának tartott Kr.e. 2800-at. Sajnos
sem a tipológia, sem egyéb más ismert régészeti módszer nem segít egyelőre
a kora bronzkorban továbbélő badeni lelőhelyek kiválasztásában, csupán
a radiokarbon dátumok árulják el őket. Jelenleg mindössze négy badeni lelőhelyről
ismerünk ilyen adatokat (Balatonőszöd, Nagykanizsa, Budakalász, Tiszavasvári),
de ez valószínűleg jóval alatta marad az elvárható mennyiségnek. Mivel
azonban nincs több, vagy elég radiokarbon adat, ez a négy lelőhely pedig
nagy szórást mutat, a kérdést úgy is megközelíthetjük, ha a hagyományosan
kora bronzkorba sorolt kultúrákat ábrázoljuk térképen, és összevetjük a
késő rézkori képpel. Elsősorban a legkorábbinak tartott bronzkori kultúra,
a Makó elterjedése érdemel figyelmet, majd, már szigorúan csak a dunántúl
területére koncentrálva, ahol saját lelőhelyünk található, a Makót követő
Somogyvár-Vinkovci kultúra. A térképet nézve (5. ábra) feltűnik,
hogy a Makó-lelőhelyek a Balaton északi partján megjelennek ugyan, de csak
a tó középső vonaláig, a dél-dunántúlon viszont egyáltalán nem találhatók
meg. Ez már dátumok nélkül is előrevetíti, hogy a dél-dunántúlon a késő
rézkori, kora bronzkorba továbbélő Baden, Kostolác és Vučedol lelőhelyekkel
számoljunk a Makó helyett. A késő rézkori kultúrák és a Somogyvár-Vinkovci
lelőhelyeit öszszevetve az tűnik fel, hogy lefedésük ebben a zónában igen
hasonló, amely egyszerre utalhat hasonló életmódra, településhálózatra,
de időben szoros váltásra is (népességcsere).

5. ábra. A dunántúl területe
a késő rézkor–kora bronzkor közötti időszakban. Pirossal a késő rézkorinak
tartott kultúrákat, kékkel a kora bronzkorinak besorolt kultúrákat ábrázoltuk.
jól látható, hogy a kora bronzkorra jósolt makó kultúra (kék rajzszög)
lelőhelyei a dél-dunántúl területén egyáltalán nem jelentek meg: itt tehát
késő rézkori kultúrák kora bronzkorban való továbbélése valószínűsíthető
Ahhoz, hogy további bizonyítékokkal
alátámasztva finomabb értékelést végezzünk, a globális, makroszintről át
kell váltanunk regionális vagy lokális mikroszintre. Erre különösen alkalmas
a Balatonőszödön feltárt lelőhely, mivel a legnagyobb késő rézkori feltárt
és feldolgozott lelőhely a világon, és mivel szerencsés módon a lelőhelyen
a késő rézkort közvetlenül megelőző középső rézkori Balaton–Lasinja, és
az azt követő kora bronzkori Somogyvár–Vinkovci kultúrák lelőhelyrészlete
is feltárásra került. Ily módon mindhárom egymást követő korszak és a benne
élő kultúrák vizsgálhatók egyetlen lelőhelyen. Az persze egyértelmű, hogy
makroszinten csak bizonyos fenntartásokkal vetíthető ki és általánosítható
egyetlen lelőhely tanulsága egy régióra vagy a kultúra teljes elterjedési
területére. Hasonló ez azokhoz a szituációkhoz, amikor egyetlen ember alapján
egy egész közösséget, vagy országot, nagyobb társadalmi egységet, vagy
akár az egész emberiséget ítélik meg.
Irodalom
B. Chropovský (szerk.), symposium
über die entstehung und Chronologie der Badener kultur, Bratislava: Slovakian
Academy of Sciences, 1973.
P. Roman and S. Diamandi
(szerk.), Cernavodă III.–Boleráz — Ein Vorgeschichtliches Phänomen zwischen
dem oberrhein un der unteren donau, studia danubiana, ser. symposia 2,
Bucuresti, 2001.
M. Furholt, M. Szmyt and
A. Zastawny (szerk.), The Baden Complex and the outside World. Proceedings
of the 12th Annual Meeting of the EAA in Cracow 19–24th September, 2006,
studien zur Archäologie in Ostmitteleuropa// studia nad Pradziejami europy
Środkowej 4, 2008.
Második rész
Az írás első részében az
érdeklődők a globális késő rézkori világ térképezésével ismerkedhettek
meg. A cikk második részében a korszak egyetlen, szinte teljesen feltárt
lelőhelyét mutatom be a Baden-komplexumon belül.

1. ábra. Balatonőszöd–Temetői
dűlő lelőhely őskori kultúrái
A Balatonőszödön feltárt
lelőhely (1. ábra) a környezettörténeti kutatások szerint a vizsgált
időszakokban a mainál mintegy 1–1,5 méterrel magasabb vízállású, és ezért
jóval kiterjedtebb Balaton és a beléje ömlő kisebb vízfolyás (Őszödi vízfolyás)
torkolatában feküdt (ma 2–2,5 km távolságra fekszik a tó partjától). A
késő rézkorban más lelőhelyekhez hasonlóan egy vízpartot követő ún. vízparti
település jött létre. A vízfolyás mai medrének ismert hosszúsága 18 km.
Ennek mindkét partján, tehát kb. 36 km-es sávban vándorolt a késő rézkor
embere állataival. A lelőhelyhez legközelebbi településláncot azzal szemben,
Szólád határából ismerjük, míg a part azonos szakaszán Andocs mellett került
elő a következő állomáshely, a lelőhelytől kb. 8 km távolságban. Sajnos
régi és feldolgozatlan ásatásról van szó, de egy különleges, csak itt előforduló
agyagtípus és egy szintén speciális kerámiajegy alapján arra következtetünk,
hogy ugyanazok a badeni emberek létesítettek itt is egy időszakos települést.
Lehettek ennél közelebbi településláncok is a vízfolyás mentén, ezek hollétéről
azonban egyelőre még nincs információnk, mivel a területen nem végeztünk
szisztematikus, ehhez kapcsolódó kutatást.
Az előkerült leleteken a
régészeti leírás és feldolgozás mellett specialisták végeztek további vizsgálatokat;
az állat- és embercsontokon, a kagylókon, a kerámia- és kőleleteken archeozoológiai,
antropológiai, izotópos és geológiai leírások is készültek, és adataikat,
megállapításaikat bevontuk a régészeti értelmezésbe. Végül emberi és állatcsontokon
radiokarbonos, a kerámialeleteken pedig termolumineszcens módszerrel végzett
kormeghatározások készültek, amelyek alapján meghatároztuk a leletek és
a lelőhely korát.
Településszerkezet
A középső rézkorban létesített
település nem mutatott nagy rendezettséget. Közel 50 gödörből és két, földbe
ásott, egymás mellett álló kútból állt Kr.e. 4000–3700 között. Egy kisebb
hiátust követően, a késő rézkorban a Boleráz kultúra települése követte
Kr.e. 3500 körül. Ehhez a népcsoporthoz további, feltehetően rokoni kapcsolatban
álló közösségek érkeztek Kr.e. 3350-től (Baden és Kostolác). Bár a középső
rézkorban és a késő rézkorban a kerámia készítéséhez ugyanazt a helyi,
a vízpartról származó agyagot használták, és hasonló módon készítették,
az égetés minősége és hőfoka ekkor már fejlettebb volt.

2. ábra. Balatonőszöd–Temetői
dűlő késő rézkori kultúrái
A késő rézkorban létrejött
település hosszan húzódott a part mentén (2. ábra): mintegy 1000
gödör, a dombtetőn négy ún. cölöplábakon álló faépület, és kb. 100 kemence
tartozott hozzá. Ekkor újra kitisztították és használták a középső rézkorban
létesített két kutat is, az egyiket áldozati célra (3. ábra). A
földbe ásott jelenségek fölött kiterjedt, az intenzív használattól leletekben
gazdag kultúrréteg terült el. A település a dombhátak vonalát követve rendeződött,
és a házak száma alapján kis létszámú, néhány alapcsaládból álló nagycsalád
számára nyújtott szállást. Az objektumok kisebb csoportjai rendezettséget
árultak el, amelyek viszont később, még a késő rézkor idején további bolygatást
szenvedtek. Emiatt a települést hosszú ideig, de időszakosan lakott, folyamatosan
visszatérő azonos vérségi alapon szerveződött közösségek falujaként írtuk
le. Nyilvánvalóan a legtöbb beásás és lelet a késő rézkor időszakába tartozik,
ezért erről a korszakról tudtunk a legtöbb információt szerezni.

3. ábra. A 1099. gödör–1.
kút. A rendkívül szűk, 1 méteres átmérőt el nem érő kútakna felső rétegeiben
állatcsontokban gazdag szintet, 3–4 méteres mélységtől 10 emberi csontvázat
tártunk fel, amelyek radiokarbon koruk alapján feltehetően a késő rézkori
badeni kultúrához tartoznak. A kútaknát eredetileg a középső rézkorban,
a Balaton–Lasinja kultúra emberei ásták, a kút alján e kultúrába tartozó
leletek voltak. Radiokarbon adat S-70 emberi csontvázból: Kr.e 3340–3090
között
A kora bronzkori település
a középső rézkorihoz hasonlóan nagyfokú szórtságot mutatott, és kb. 35
gödörből állt. A dátumok alapján a késő rézkori közösségek egészen Kr.e.
2300–2000 körülig élhettek itt (ez a kora bronzkor végének felel meg),
a Somogyvár–Vinkovci dátumok pedig Kr.e. 2000–1800 közötti időszakot mutatnak.
Ez alapján többfajta értelmezés fogadható el, amely szerint az alapvetően
késő rézkori Baden és a kora bronzkori Somogyvár–Vinkovci csoportok akár
találkozhattak is egymással a területen, de követhették is egymást. A Somogyvár–Vinkovci
kultúra szintén a helyi, folyóparti agyagot használta kerámiakészítésre,
de eltérő módon nem kerámiazúzalékkal, hanem mészrögökkel keverve soványította.
Életmód
A középső és késő rézkori
közösségek kagylókat fogyasztottak (ínségeledel vagy luxus fogyasztási
cikk is lehetett) és ékszert is készítettek belőle, ez a kora bronzkorban
már nem volt kimutatható. A háziállatok men.nyiségi sorrendje a juh, szarvasmarha,
kutya (fogyasztási célra is!) sorrendet követte, a késő rézkorban kiegészülve
a sertéssel és a lóval. A késő rézkorban a szarvasmarha volt a legértékesebb
állat: bár számban a juhok megelőzték, egyetlen szarvasmarha kb. 4–5 juhnak
felelt meg, és áldozati állatként is jelentősebb szerephez jutott, az emberrel
volt egyenértékű. A Boleráz–Baden viszonylatában a háziállatok sorrendje
hasonló, számban viszont fontossági sorrendjük már különbözik, úgyszintén
a nemek és életkoruk megoszlásában. A Baden időszakban véres áldozati célra
több fiatal és nőstény állatot öltek le. A ló ritkán, de megjelent a leletek
közt, egyelőre még nem lehet eldönteni, hogy vad vagy házi alanyokról van-e
szó, és hogy milyen célra vadászták vagy tartották őket (húsfogyasztás
vagy egyéb szerep). A késő rézkori településen az élelmiszert feltehetően
tartósították: mély, füstölésre alkalmas aknakemencék, és sólepárláshoz
szükséges eszközkészlet is napvilágra került. A háziállatok mellett halásztak
és némi vadállomány is a telepre került. Növénytermesztésnek nyoma szinte
alig vehető észre: egyetlen kisbögrében találtunk elszenesedett kölest,
és a még kiégetés előtt álló edények puha agyagfalába látható néhány növényi
levél, ill. szemtermés-lenyomat. Az eszközkészlet feltűnően nagyszámú,
dekoratív kerámiaedényből állt, ezek jó részét azonban függesztő-fülekkel
látták el a könnyebb mozgathatóság és szállítás érdekében. A tejtermékek
feldolgozására a vajat rázással készítő eljáráshoz alkalmas vajköpülő edények
is megtalálhatók közöttük. A vadászatra és harcra, komolyabb fa-megmunkálásra
alkalmas tárgyak helyi és regionális kőnyersanyagokból készültek pattintással
és csiszolással. A nyersanyagokat főként a Balaton északi partjáról szerezték
be. Az életet és a vándorlást az állatok (szarvasmarha) igába fogása és
különböző szállítójárművek segítették. A bolerázi időszakban egy még kerék
nélküli, ún. villás csúsztató vagy csúszka meglétére utaló ökörfej-plasztika,
a badeni időszakban kocsikerékmodellek és a 1612. gödörben feltárt egyik
szarvasmarha szarván látható iga okozta kikopás került elő ennek bizonyítékaként
(4. ábra). Előbbit a cölöplábas épületekkel és a pecsétlőkkel együtt
nyugat-közép-európai késő rézkori társadalmak fejlesztették ki, utóbbit
a keleti sztyeppék népei közvetítették a badeni kultúra felé.

4. ábra. A 1612. áldozati
gödör. Felső rész (1–4. szintek): 8 kutyacsontváz, 5. szint: S-45 emberi
csontváz, 6. szint: 34 juhcsontváz, szarvasmarha csontvázrészek. Radiokarbon
adatok: kutya csontvázból, felső szint: Kr.e. 3140–2990 közt. Juh csontvázából,
6. szint: Kr.e 1960–1860 közt
A szakrális élet
A Baden kultúra emberei intenzív
szakrális életet éltek a lelőhelyen (3–6. ábra). Ennek lenyomataként
kb. 85 gödörben tártunk fel emberi és állati csontvázakat és maradványokat,
amit számos kultikus edény és tárgytípus is megerősít. A véres áldozatokat
feltehetően a badeni időszakban beálló társadalmi, gazdasági konfliktusok
idézték elő. Az áldozatok azonban oly számosak és gazdagok, amelyekből
a problémák folytonosságára, nagyságára következtetünk, valamint arra,
hogy az áldozatokat előírás szerint, különböző forgatókönyvek alapján,
de egységesen végezték, kollektív közösségi céllal. Bár a Baden időszakban
ismerünk az ország területén önálló, a településektől elkülönült temetkezőhelyeket
is (Alsónémedin közel 60, Budakalászon pedig 460–500 temetkezés lehetett),
a településen előkerült 77 emberi egyed száma megdöbbentően sok. Ám ezt
a számot a település egész életére kell vetítetni: talán kb. 1000 évre.
Az itt és más badeni településeken feltárt egyedek halálának oka sokáig
rejtély volt a régészek előtt, és betegségekre, járványra, háborúra is
gondolni lehetett. Ezen a településen egy emberi és egy szarvasmarha egyeden
azonban konkrétan meg lehetett állapítani a halál okát: egy gerincbe fúródott
pattintott nyílhegy és az állkapcson kőbalta okozta lyuk árulkodott arról,
hogy ezeket az egyedeket valóban lemészárolták. A feláldozott emberek között
gyakori a pathológiás elváltozások előfordulása, amely arra utalhat, hogy
a testileg hibás (sánta, púpos, süket, vak) embereket előszeretettel választották
ki áldozati célra, talán mivel torzságuk miatt egyébként sem voltak a társadalom
teljes értékű tagjai. A véres áldozatok bemutatását tűz, valamint étel-
és italfogyasztás kísérte: az áldozati gödrökbe vagy azok közelében fekvő
gödrökbe különleges tárgy- és edénytípusok is kerültek, bizonyítékául a
teljes ceremónia-sorozatnak. A különleges tárgytípusok között megemlítendők
a Boleráz időszakra jellemző piros festéknyomos pecsétlők: ezekkel valamilyen
puha, szerves anyagot díszítettek. Az elképzelések szerint ez ruha, textil,
emberi bőr, de szent kenyértészta is lehetett. Érdekes, hogy soha nem került
elő kettőnél több egy településen, és azok mindig más típusúak díszítésükben
és alakjukban. Talán két különböző leszármazási ágazat vagy család tulajdonait
jelölték velük. A különleges kultikus tárgyak közt azonban a legkiemelkedőbb
lelet egy agyagból kiégetett, férfiarcot ábrázoló maszk fél töredéke volt.
Ez a lelet élethűen formázott meg egy olyan arcot, amely europid vonású,
széles arcú, ún. eurymorph típus. A korszak embertani komponensei között
alapvetően a hosszú agykoponyájú és keskeny arcú típusok (mediterrán) dominálnak.
A lelőhelyen az embertani leletek közt egyetlen temetkezés képviseli ezt
az eurymorph típust, gracilisságában azonban ez alpi jellegű embertípust
ábrázolhat (1277. gödör, S-31, nő), és hasonlóságot mutat az egykorú Ötzi
jégemberrel, valamint a Boleráz származási irányával. A maszk arctípusának
megformálása viszont más jellegű. Benne feltehetően egy keleti, sztyeppei
típusú férfit ábrázoltak. Hasonló embertípus az Alföld területén élt egy
időben és területen a badeni kultúrával (Gödörsíros kurgánok, Dani–Horváth
2012). Az ország területén élő badeni és Gödörsíros kurgánok viszonya egyelőre
még kérdés. A leírások szerint a nomád harcos jellegű kurgánok népe meghódította
és vazallusává tette a Badenieket, erre viszont nincsenek egyértelmű bizonyítékaink.
Jelenleg a két kultúra együttélése, egymás mellett élése, és külön területen
való egymásutánisága is elképzelhető. Ily módon az a kérdés sem válaszolható
meg, hogy az álarcban a badeni kultúra saját, de idegen származású, beolvadó
vezetőrétegét, egy teljesen idegen és rettegett hódítót, vagy egy alacsony
származású betolakodót, legyőzött ellenséget formázták-e meg, és hogy milyen
módon került ez a férfi az Alföldről a Balaton mellé.

5. ábra. A 203. áldozati
gödör. Az 1. szint: kutya bal oldalon fekvő csontváza, fejjel É felé. 2–3.
szint: S-66 kb. 1,5 éves gyerek csontváza, teljes szarvasmarha-csontváz,
juhok és sertés vázrészei és csontvázai. A szarvasmarha-bika csontvázából
mért radiokarbon adat: Kr.e. 3130–3000 között

6. ábra. A 426. áldozati
gödör. 1. szint: szarvasmarha-csontváz, 2. szint: S-19 a fenti szarvasmarha
koponyájával, és újabb szarvasmarhával, 3 szint: S-23, 4. szint: kecskebak
teljes csontváza és kiskérődzők vázrészei, szarvasmarha-részek az előző
szintből, 5. szint: S-67 és S-89 csontváza. Radiokarbon adatok: S-23 embercsontból,
3. szint: Kr.e. 3260–3110 közt. Faszénből, 4. szint: Kr.e. 2950–2890 közt.
S-67 embercsontból: Kr.e. 3040–2920 közt
Összegzés
A Balatonőszödön feltárt
lelőhely világszínvonalon is a legnagyobb méretű korabeli település, ezért
információs értéke és vezető szerepe a késő rézkor időszakának kutatásában
felbecsülhetetlen. Különleges szerencse, hogy az M7 autópálya kijelölt
nyomvonalának és csomópontjának területe szinte pontosan egybeesett az
egykor itt húzódó őskori települések helyével: hasonlók részleteiből sokat
feltártak az M7 nyomvonalán a Balaton déli partján és más, nagy felületű
autópálya és egyéb leletmentéseken, de ilyen pontos egyezés nem fordult
elő (Belényesy–Honti–Kiss 2007). A lelőhely újabb érdeme igényes, világszínvonalú,
interdiszciplináris feldolgozottsága (Horváth 2012) és a róla az elmúlt
10 évben folyamatosan megjelenő magyar és idegen nyelvű publikációk sora,
míg a többi lelőhely a feltárás után sajnálatos módon mindmáig feldolgozás
nélkül maradt.
Egy ilyen nemzeti kincs –
hungarikum – nemcsak érdem, hanem felelősség is. Előkerülése előtt a legnagyobbnak
számító késő rézkori települések is csak 3–30, legfeljebb 300 gödörobjektumból
álltak, rekonstruálható és a korszakba illő épületek pedig soha nem kerültek
elő. Az áldozati gödrökben a feltárások színvonala miatt soha nem találtak
arra vonatkozó régészeti bizonyítékokat, hogy az egyedek miért és milyen
módon haltak meg. Balatonőszöd az első olyan feltárás, ahol a régészeti
értelmezésekhez természettudományos vizsgálatokból származó, megkérdőjelezhetetlen
analitikai adatokat vontunk be, szisztematikus leírást és statisztikailag
kiértékelhető leletanyagot elemeztünk. Az alapértelmezés során nem egyoldalú
következtetéseket adtunk, hanem az adatok alapján levezethető különböző
lehetőségeket, modelleket vázoltunk fel. Világossá vált, hogy a Boleráz
és Baden időszakok valójában két, egymással interakcióba lépő kultúraként
értelmezhetők, és a korábbi békés késő rézkori világ helyett egy baljós,
konfliktusokkal terhes időszakot kell elképzelnünk, amely egészen biztosan
a kora bronzkorban is tovább folytatódott.
Reméljük, hogy lelőhelyünk
után munkánk is közkinccsé válik, és nemcsak példát állít, de példát is
mutat a korszak kutatóinak. Ugyanakkor hangsúlyozni szeretném: a balatonőszödi
lelőhely csupán mai időszámításunk szerint egyedülálló, a maga korában
valószínűleg a korszak jellegzetes és gyakori, általános településtípusa
volt. A ma ismert 2000 badeni lelőhely közül talán minden második, harmadik
lelőhely a miénkhez hasonló, csak arra vár, hogy teljes felületén feltárják
és feldolgozzák. %
Irodalom
K. Belényesy, Sz. Honti and
V. Kiss (szerk.), Gördülő idő. Régészeti feltárások az M7-es autópálya
Somogy megyei szakaszán Zamárdi és Ordacsehi között/Rolling Time. Excavations
on the M7 Motorway in County Somogy between Zamárdi and Ordacsehi, Kaposvár/Budapest:
SMMI–MTA RI, 2007.
Bondár, M. and Raczky P.
(szerk.), The Copper Age cemetery of Budakalász. Budapest: Pytheas, 2009.
Dani, J. – Horváth, T.,
Őskori kurgánok a magyar Alföldön. A Gödörsíros (Jamnaja) entitás magyarországi
kutatása az elmúlt 30 év során. Áttekintés és revízió. Budapest: Archeolingua,
2012.
Horváth Tünde (szerk.),
Gál Erika, Gherdán Katalin, Gulyás Sándor, Herbich Katalin, Köhler Kitti,
Kulcsár Gabriella, Kustár Ágnes, Nagy Imre, Pető Ákos, Péterdi Bálint,
Schöll-Barna Gabriella, S. Svingor Éva, Tóth Mária, Vörös István és Zandler
Krisztián: Balatonőszöd–Temetői dűlő őskori településrészei. A középső
rézkori, késő rézkori és kora bronzkori települések. Magyar Tudományos
Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézete. Budapest
2012. Elérhető és letölthető a REAL (a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtárának
Repozitóriuma) honlapjáról: http://real.mtak.hu/2959/
Az írás az OTKA F-67577,
PD-73490 számú pályázata segítségével végzett kutatás alapján készült.