Charles
Simonyi három éve alapított díjat édesapja emlékére. A szakkuratórium
döntése alapján évente egy-egy 10 000 dolláros díjban részesül egy
tudományos vagy tudományos és oktatási munkában kiemelkedő teljesítményt
nyújtó fizikus, illetve mérnök. A díjakat november elején, a Magyar
Tudomány Napján adják át. Charles Simonyi, a díjalapító Budapesten
született, a Kalifornia Egyetemen szerzett diplomát alkalmazott
matematikából. A Stanford Egyetemen számítástudományból doktorált.
Nevét világszerte ismertté tették fejlesztőmunkájának eredményei
a Microsoftnál. A földkerekség egyik legtehetségesebb szoftverszakemberének
tartják. “Egy ember, aki Bill Gatest gazdaggá tette" - hirdette
az egyik róla szóló írás címe. Charles Simonyi idővel tehetős emberré
vált, de nem feledkezett meg a tudomány támogatásáról. Katedrát
alapított az angliai Oxford Egyetemen, valamint a princetoni Institute
for Advanced Studyn.
 |
 |
A
díjalapító
Charles Simonyi |
Az
apa
Simonyi Károly |
Magyarországon
két díjat alapított az alkotó elmék elismerésére, a már említetten
kívül a Charles Simonyi kutatói ösztöndíjat.
Nagy
örömünkre szolgál, hogy a 2004. évi Simonyi Károly-díjakat olyan
kutatók nyerték el, akik évek óta a Természet Világa szerkesztőbizottságainak
tagjai: Bencze Gyula, a KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet
tudományos tanácsadója, valamint Pap László akadémikus, egyetemi
tanár, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Híradástechnikai
Tanszékének vezetője.
A
következőkben a kérdésekre a díjazottak válaszolnak.
A
fizikus: Bencze Gyula
-
Amikor ezt a nevet hallod, Simonyi Károly, milyen gondolatok, emlékek
társulnak hozzá?
-
Simonyi Károly neve hallatán mindig első személyes találkozásunk jut
eszembe. 1959-ben a KFKI spektroszkópiai osztályán voltam diplomamunkás,
témavezetőm Mátrai Tibor tanár úr volt, de sokat foglalkozott velem
Marx György felesége, Koczkás Edit is. A molekulaspektroszkópiai témáról
készített diplomamunkám jól sikerült, és Mátrai Tibor bácsi közölte
velem, hogy a diploma megszerzése után állást ajánl fel az osztályán.
Hamar kiderült azonban, hogy különböző politikai kifogások miatt a
KFKI személyzeti vezetője nem járul hozzá alkalmazásomhoz. Ettől eléggé
elkeseredtem, mivel kvantumelmélettel szerettem volna foglalkozni,
és erre máshol nem nagyon volt akkoriban lehetőség.
Mátrai
Tibor ekkor kapcsolatba lépett Simonyi professzorral, és beajánlott
hozzá. Létrejött a személyes találkozás is, amelyen elmondtam Simonyi
professzornak elképzeléseimet. Ő figyelmesen végighallgatott, majd
közölte, hogy nála is korlátozottak a lehetőségek az elméleti alapkutatásra,
de lehet róla szó. Persze, tette hozzá, előbb meg kell győződnie tudásomról
és előadói képességeimről. Végül komolyan a szemembe nézve valami
ilyesmit mondott: “Ha nálam fog dolgozni, tudnia kell, hogy nem vagyok
odafenn közkedvelt ember, ez a maga karrierjére is kihatással lehet."
Végül is ez a lehetőség nem valósult meg, végzés után állás nélkül
maradtam. Ekkor sietett segítségemre Bernolák Kálmán, aki jól ismert,
tanárom volt a Trefort utcai Mintagimnáziumban. Ő akkor az Optikai
és Finommechanikai Kutatólaboratórium osztályvezetőjeként felvett
az osztályára. Ott elméleti optikával foglalkoztam, a mikroszkópiai
képalkotás diffrakciós elméletével. Az 1960-ban német nyelven megjelent
első igazi cikkemre szép számú hivatkozás történt, még néhány éve
is találtam egyet, erre igazán büszke vagyok.
-
Ahhoz, hogy Simonyi Károlyt így tudd értékelni, sokat segít fizikusi
mivoltod. Minek, kiknek a hatására választottad ezt a pályát?
-
A középiskolában rengeteget olvastam tudományos ismeretterjesztő műveket,
különösen az atommagfizikáról. Nagyon érdekelt azonban a kémia is,
kisiskolás korom óta volt otthon egy kis “laboratóriumom", ahol sikerült
robbanóanyagot (nitrobenzol), sőt könnygázt is előállítanom. (Sztrókay
Kálmán könyve hatására, amelyen fiam, aki vegyész lett, szintén felnőtt.)
Sok mindennel foglalkoztam abban az időben, így zongoráztam - főleg
az akkori dzsesszáramlatok érdekeltek, és a nagy zongoristák, mint
Errol Gardner és Dave Brubeck -, a középiskolai olasztanulás mellett
az Olasz Intézetbe is jártam nyelvtanfolyamra, az érettségire már
elég jól beszéltem olaszul. Nagyon izgatott a spanyol és a portugál
nyelv, ezért azzal kacérkodtam, hogy nyelvszakra jelentkezem. Végül
az döntött, hogy abban az évben nem indult nyelvész szak, így maradt
a fizika. Sokat gondolkodtam azóta, hogy boldogabb lennék-e nyelvészként,
de azt hiszem, nem kell bánkódnom döntésem miatt.
-
Egyetemi éveidből mit, kiket tartasz említésre méltónak?
-
Nagy hatással volt rám Novobátzky Károly professzor. A mi évfolyamunkat
ő vitte végig a klasszikus tárgyakon, majd a relativitáselméleten
és a kvantummechanikán is. Jó emlékeim vannak Pócza Jenő és Nagy Elemér
professzorokról, Marx György minden speciális előadását felvettem
a modern fizika témaköréből. A magfizikát Nagy Károlytól tanultam,
az ő előadásait is nagyon szerettem.
Egy
érdekes, de kellemetlen emlékem is van, amíg élek, nem felejtem el.
Honvédelemből kellett vizsgázni Tamás főhadnagy elvtársnál, akitől
elégségest kaptam, mert a fekete táblán fehér krétával nem voltam
képes fekete térképjeleket rajzolni. Amikor beírta az elégségest azzal
a kísérő szöveggel, hogy: “Maga a büdös életben soha nem lesz jó
katona!", földhöz vágtam az indexem, és magasra emelt fővel dühödten
távoztam a teremből. Ha jól emlékszem, Zawadowski Frédi évfolyamtársam
hozta ki utánam az indexet, és csitított le. Mindenesetre Tamás főhadnagy
jóslata bevált!
-
A díjat odaítélő bizottság ülésén is elhangzott, kevés olyan magyar
fizikus van, akiről elneveznek valamit. Te beírtad a neved a szakmádba
az úgynevezett Bencze-egyenletekkel. Mit, milyen tudományterületet
takarnak ezek az egyenletek?
-
Egészen az 1950-es évek végéig csak a kvantummechanikai kéttestproblémát
lehetett megoldani a Schrödinger-egyenlet alapján. Kettőnél több részecske
esetén a határfeltételek bonyolultsága miatt ez az út nem volt járható.
Ekkor robbant be, lépett a színre L. D. Fagyejev orosz matematikus,
aki kandidátusi disszertációjában kidolgozta a háromtestprobléma szigorú
matematikai elméletét. Ez a formalizmus csatolt integrálegyenleteken
alapult, a Fagyejev-egyenletekről a szerző bebizonyította, hogy egyértelmű
megoldásuk van, és ekvivalensek a Schrödinger-egyenletekkel. Ezek
után megnyílt az út a gyors fejlődéshez. 1973-ban a Helsinki Egyetem
Elméleti Fizikai Kutatóintézetében dolgoztam, amikor sikerült az N-test-probléma
tárgyalására olyan egzakt integrálegyenleteket levezetnem, amelyek
a Fagyejev-formalizmustól eltérően közvetlenül a fizikai leíráshoz
szükséges, ún. transit operátorokat, ill. azok mátrixelemeit határozták
meg. Ezekről az egyenletekről aztán kiderült, hogy minimális csatolásúak,
azaz a csatolt egyenletek száma a lehető legkisebb. Ezeket nevezték
el rólam, majd később a négytestprobléma speciális esetét tárgyaló
Ian Sloan, és az egyenleteimet más módszerrel egy évvel később levezető
E. F. Redish munkásságát is elismerve az irodalom jelenleg BRS (Bencze-Redish-Sloan)
egyenletekként tartja számon. Ez a terület, a sokrészecskekvantum-szóráselmélet
ma már nem népszerű, mert az egyenletek csak numerikusan tárgyalhatók,
és ez nem egyszerű és nem szapora munka.
-
Pályakezdésed óta a Központi Fizikai Kutatóintézetben dolgozol. Fiatalkorod
óta mit változott ennek az intézetnek a világa?
-
A KFKI-ba csak végzésem után három évvel kerültem, 1962-ben, a korábban
említett optikai kitérő miatt. Azóta is ott vagyok, és nagyon fájlalom,
hogy megszűnt ez a nagy szellemi értéket képviselő kutatóközpont.
Első főnököm Keszthelyi Lajos volt, és Zimányi József kutatócsoportjában
kezdtem az atommag-reakciók elméletével foglalkozni. A régi időkről
igen szép emlékeim vannak. Mára sajnos ez a családias légkör megszűnőben
van, a felszabdalt kutatóközpont miatt már csak a kis közösségekben
létezik.
-
Mit jelent számodra a Simonyi Károly névvel fémjelzett díj?
-
A Simonyi Károly-díj igen nagy megtiszteltetés, mivel ennek odaítélése
a kollégák dolga, erre nem lehet pályázni. Örülök és büszke vagyok
arra, hogy a kollégák az általam oly nagyra tartott professzor nevével
fémjelzett díjra érdemesnek tartottak.
***
A
villamosmérnök: Pap László
-
Villamosmérnök-hallgatóként ismerted meg Simonyi Károlyt. Milyen emlékeket
őrzöl róla?
-
Amikor megkezdtem az egyetemet, az előttünk járó évfolyamok már jó
előre jelezték: “a Simonyi-előadásra érdemes járni!". A professzor
úrról szóló hírek tehát megelőzték első találkozásunkat. Két tantárgyat
hallgattunk tőle, az elméleti villamosságtant és az elektronfizikát.
Simonyi
professzor úr az előadások alatt bevonta a diákságot a munkába. Elvárta
tőlünk, hogy aktívak legyünk, kérdéseket tett fel, és ellenőrizte,
hogy megértettük-e az előadás alapvető mondanivalóját. Sokan jelentkeztünk,
majdnem kiestünk a padból, hogy elsőként megkapjuk a válaszadás jogát.
Simonyi professzor úr fel tudta kelteni az érdeklődésünket, büszkék
voltunk, ha éreztük, hogy elismer bennünket.
Sokat
gondolkoztam arról, hogy mi is lehetett az ő varázslatos előadásainak
a titka? Négy megfejtésre jutottam.
Az
első: éreztük és tudtuk, hogy Simonyi professzor úr rendkívüli gondossággal
készült az előadásaira. Precízen felépítette mondanivalóját, átgondolta
az összes részletet. A második ok, hogy képes volt a nagyon bonyolult
dolgokat emberközelivé tenni. A magas színvonalú elméleti magyarázatok
mellett hasonlatokkal és ügyes egyszerűsítésekkel is illusztrálta
mondanivalóját. Arra törekedett, hogy az összetett fizikai jelenségeket
fogalmi szinten is megérttesse velünk. A harmadik ok az volt, hogy
érezni lehetett: a nekünk elmondott anyag mögött még igen sok háttértudás
rejlik, és ő, mint varázslatokra is képes mester, éppen csak annyit
mond el, amennyi az aktuális anyag átadásához szükséges. Negyedik
okként azt említem, hogy éreztük, Simonyi professzor úr nagyon tisztelte
és becsülte a hallgatókat és általában az embereket.
Érdeklődött
a magánéletünk iránt. Tagja voltam az egyetem színjátszó körének,
a Szkéné együttesnek, ez rendkívül érdekelte őt. Kérdezte, hol léptünk
fel, milyen előadásokat tartottunk. Láthatóan különös figyelemmel
követte mindazt, ami a szakmán kívül a kultúra területén történt.
Harmadéves
koromban felkért demonstrátornak az elméleti villamosságtan tanszékre.
Erre máig nagyon büszke vagyok. Talán egész pedagóguspályámra hatott
az, mikor Simonyi professzor úr eljött a levelező szakon tartott gyakorlatomra,
leült az utolsó sorban, és meghallgatta, milyen órát tartok. Az óra
után, miközben együtt mentünk vissza a tanszékre, finoman elemezte
a hibáimat, tanácsokat adott, mit kellene még csiszolnom. Segített
egyfajta stílus kialakításában.
-
Diákként, tanítványként, kollégaként éveket töltöttél professzorod
közelében. Megfigyelted, hogy miben rejlik a törékeny ember szellemi
ereje?
-
Három szerepben találkoztam Simonyi professzor úrral. Mint említettem,
hallgatója voltam, és rövid ideig demonstrátor az elméleti villamosságtan
tanszéken. Aztán fiatal oktatóként is találkoztam vele. Később pedig
abba a különleges helyzetbe kerültem, hogy egy olyan intézetnek, majd
tanszéknek lettem az egyik vezetője, ahol Simonyi professzor úr az
utolsó időkben dolgozott. Voltam tehát tanár-diák- és mester-tanítvány-viszonyban
vele, és voltam kollégája.
Személyisége
természetesen az előadásokon kívül is hatott ránk. Mindenki tudja,
hogy az 56-os események Simonyi professzor úrra bélyeget nyomtak.
Ez a tény befolyásolta egész életét, személyes konfliktusokhoz vezetett
egészen odáig, hogy lemondott vezető pozíciójáról az általa alapított
tanszéken, és a mi tanszékünkre került. Mindezt emelt fővel viselte.
Ugyan formális vezetői állása megszűnt, de szellemi irányítása megmaradt
a szakterületen. A fizika kultúrtörténete című könyve ennek a korszaknak
a terméke. Nekem pedig nagy élményt jelentett, hogy a szobájában néha
meglátogathattam, és sok mindenről beszélgethettem vele.
Emberi
nagyságát mutatja az is, hogy jellemző volt rá az önirónia és a reális
önértékelés. Képes volt megmosolyogni saját magát és a pedagógiát,
igényes volt önmagával szemben, képes volt arra, hogy reálisan értékelje
saját pedagógiai és tudományos teljesítményeit. Lenyűgözött bennünket
a műveltsége, az emberi tartása, a szerénysége és az, hogy művész
volt a pedagógiában. Még ma is gyakran emlegetem a műveltségről alkotott
felfogását, ahogy a mindentudásról és a szakbarbárságról nyilatkozott.
Szerinte a szakbarbár tudásspektruma egy Dirac-delta függvénnyel,
a mindentudó tudásspektruma pedig egy olyan függvénnyel írható le,
amelyik mindenütt nulla, de az alatta lévő terület egységnyi. Vagyis
az egyik semmiről tud mindent, a másik pedig mindenről semmit. E két
szélsőséges eset definiálása után felrajzolta, hogy ő úgy képzeli,
hogy a valódi művelt ember tudásspektrumában vannak karakterisztikus
csúcsok, és van egy biztos alapú általános tudás, amely több tudományterületet
és több kultúrkört átölel.
A
tudásról-tudatlanságról és a szerénységről-szerénytelenségről is volt
egy sajátos képe. Szerinte az ember által megszerzett ismeretek halmaza
egy gömbbel jellemezhető. A gömb tartalma az ember tudása, és a gömbön
kívül találhatók azok az ismeretek, amelyeket az ember nem sajátított
el, ez az ismeretlen információk végtelen halmaza. A gömb a felszínén
érintkezik az ismeretlen világgal, és minél nagyobb a gömb, ez az
érintkezési felület annál nagyobb, annál világosabb az ember számára,
hogy az ismeretek végtelen tengeréből mily keveset sikerült megismernie.
A nagy tudású ember talán ezért válik szerénnyé, szemben azokkal,
akiknek a tudásgömbje nulla átmérőjű, és akik éppen ezért nagyon büszkék
a tudásukra, hiszen sohasem találkoznak a fel nem fedezett ismeretek
végtelen halmazával.
A
kiemelkedő személyiség titka néha kifürkészhetetlen. Arra válaszolni,
hogy ki is volt ő, csak emelkedett szavakkal lehet. Ideális tanár
volt, a tudomány templomának papja. Volt mire szerénynek lennie, sokaknak
kellene ebben követnie őt. Bölcs volt, aki alacsony társadalmi körből
küzdötte fel magát, de ez sohasem látszott rajta. A világot holisztikusan
közelítette meg, híd volt a nagy műveltségi területek között. Általában
szerelmese volt annak, amit az ember alkotott.
-
Miként alakult sorsod, tudományos pályád az egyetem elvégzése után?
-
1967-ben végeztem el az egyetemet, azóta a híradástechnikai tanszéken
dolgozom. Ma itt vagyok tanszékvezető egyetemi tanár. Az évek során
több tantárgyat dolgoztam ki és adtam elő a híradástechnika témakörében.
Az oktatási feladatok mellett eredményes tudományos diákköröket is
szerveztem és irányítottam.
Tudományos
tevékenységem az elektronikai rendszerek elméleti problémáira, a szinkronizációs
módszerekre, a kommunikációelméletre, a korszerű modulációs és kódolási
eljárásokra, a szórt spektrumú technikákkal kapcsolatos elméleti problémákra,
a mobil kommunikációs rendszerek elméletére és gyakorlatára, az ATM-rendszerekre,
valamint a nemlineáris oszcilláció kérdéseire terjed ki. A szinkronizációs
rendszerekkel foglalkozó kandidátusi disszertációmat 1980-ban, a szórt
spektrumú rendszerekkel foglalkozó doktori értekezésemet 1992-ben
védtem meg. 2001-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjai
sorába választott.
Oktatói
és kutatói munkámért több ízben részesültem erkölcsi elismerésben,
de legbüszkébb arra vagyok, hogy elnyertem a Villamosmérnöki Kar legjobb
oktatója és a Műszaki Egyetem Kiváló Oktatója címet. Emellett Eötvös
Loránd-díjjal és Széchenyi-díjjal is kitüntettek.
Pályám
kezdete óta foglalkoztam ipari készülékek fejlesztésével, illetve
olyan elméleti és gyakorlati problémák megoldásával, amelyek közvetlenül
felhasználhatók ipari berendezések és gyártmányok kidolgozásánál.
Ezek közül kiemelhetők azok, melyekkel kapcsolatban találmányokat
is alkottam.
A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Villamosmérnöki
és Informatikai Kar közéletében több poszton vállaltam szerepet, hét
évig voltam a Villamosmérnöki és Informatikai Kar dékánja, három évig
a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem stratégiai rektorhelyettese.
A
Magyar Tudományos Akadémia műszaki tudományok osztálya megbízásából
a Távközlési Rendszerek Bizottságának elnöke vagyok. Tagja vagyok
a Magyar Űrkutatási Tanácsnak, valamint a Wireless Networks és a Természet
Világa című folyóirat szerkesztőbizottságának.
Rendszeresen
részt veszek a hazai szakmai életben. Mint szakértőt és konzultánst
több nagy ipari cég és minisztérium kér fel rendszeresen szakmai vélemény
kialakítására. Elnöke vagyok a Matáv Rt. felügyelő-bizottságának.
Munkáid,
eredményeid közül melyekre vagy a legbüszkébb?
-
Pedagógusként elsősorban arra, hogy sok tanítványom ért el sikereket
szakmai pályafutása során. Ehhez hozzájárult az is, hogy a 90-es évek
közepén megalapítottam a Mobil Távközlési és Informatikai Laboratóriumot,
azt a szakmai műhelyt és tudományos iskolát, ahol diákok százai ismerkedtek
meg ezzel a korszerű és igen fontos szakterülettel. Ez a laboratórium
- matematikus barátainkkal közösen - a szakterületen eddig egyedül
elnyerte az OTKA Tudományos Iskola pályázatát. Természetesen igen
megtisztelőnek tartom, hogy oktatási munkámat, előadásaimat a hallgatók
magasra értékelik, és érdeklődéssel kísérik. Egy pedagógus számára
nem lehet annál nagyobb élmény, mint amikor munkáját a félév végén
a hallgatóság tapssal köszöni meg. Elmondhatom, hogy ezt az élményt
többször átéltem.
Kutatóként
azokra az eredményeimre vagyok leginkább büszke, amelyek a tudományos
alapkutatástól az alkalmazott kutatás-fejlesztésen át egészen a gyakorlati
kivitelezésig jutottak el, és amelyekkel kapcsolatban társaimmal együtt
találmányokat, műszaki újdonságokat is alkottunk. Számos tudományos
publikációm közül azokat tartom a legértékesebbeknek, amelyek a szakma
legkiválóbb nemzetközi fórumain jelentek meg. Büszke vagyok arra is,
hogy fiatalkori cikkeimmel háromszor nyertem el a HTE Virág-Pollák-díját,
és megkaptam az Orvosi Hetilap Markusovszky-díját is.
-
Simonyi Károly példája adott-e olyan útravalót, amely segített
tudományos pályádon, emberi kapcsolatrendszeredben?
-
Erre a kérdésre nem könnyű válaszolni anélkül, hogy a szerénytelenség
bűnébe ne esnék. Simonyi professzor úr példája egész életpályámat
át- meg átszövi. Tanultam tőle pedagógiát, megtanultam azt, hogy egy
tudományos problémát hogyan kell megközelíteni, kaptam tőle példát
emberi méltóságból a kritikus problémák megoldásánál. Személyisége
minta volt számomra, és minta a mai napig.
Mint
idősebb oktató és kutató követendő példának tartom azt a szakmai elkötelezettséget,
amit élete utolsó szakaszában is érzékelhettünk. Az utolsó időkig
folyamatosan gondozta az Elméleti Villamosságtan című tankönyv és
A fizika kultúrtörténete című könyv magyar és idegen nyelvű kiadásait.
Még ekkor is aktívan érdeklődött az új technika iránt. Mikor felvetődött
a hidegfúzió kérdése, rögtön reagált rá, kifejezve kétségeit. Igaza
lett. Az ügy fontosságát érezve még egy kis konferenciát is szervezett,
amire meghívta az ország legkiválóbb atomfizikusait. A legeslegutolsó
emlékem róla, hogy halála előtt néhány héttel felhívott, és arra kért,
hogy egy nanotechnológiáról és kvantumelektronikáról szóló cikket
juttassak el hozzá, hogy átfogó képet tudjon alkotni a témáról.
Nekem
Prospero jut eszembe róla, Shakespeare Vihar című művéből, a varázsló,
akinek olyan pálcája volt, amivel el tudta bűvölni az embereket, és
aki nyomot tudott hagyni maga után.
Összeállította:
STAAR GYULA
Természet
Világa, |
135. évfolyam,
11. szám, 2004. november
http://www.chemonet.hu/TermVil/
http://www.kfki.hu/chemonet/TermVil/ |