Rotary-ösztöndíjak tanároknak, 2006 A Magyar Tudományos Akadémia Koncerttermében október 24-én két olyan pedagógust köszönthettünk, akik hosszú évek óta kiemelkedő eredményességgel készítik fel diákjaikat a Természet-Tudomány Diákpályázatunkon való részvételre. Ünnepségünkön ez alkalommal Dumitriu Anna, a tordai Mihai Viteazul Főgimnázium hajdani matematikatanára, valamint dr. Müllner Erzsébet, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium biológiatanára vehette át a legjobb felkészítő tanárnak odaítélt oklevelet és azt az ösztöndíjat, amit a Rotary Club Babylon (New York) és a Roraty Club Budapest képviselőitől vehettek át. Bencze Gyula, szerkesztőbizottságunk tagja köszöntötte az egybegyűlteket; majd Vizi E. Szilveszter, Akadémiánk elnöke a kitüntetett tanárokat, a Rotary Clubok képviselőit, Piróth Esztert, a TIT Szövetségi Iroda ügyvezető igazgatóját és a meghívottakat.
Vizi E. Szilveszter köszönti a díjazottakat. Mellette Schleifer Péter, Bánhidy Ferenc és Bencze Gyula Schleifer Péter, a Rotary Club Babylon képviselője a két Rotary Club együttműködéséről szólva megemlítette, hogy ösztöndíjaikkal immár ötödször ismerik el két kiváló tanár munkásságát. Olyan tanáregyéniségek elhivatott munkásságát, akik segítenek azoknak a tehetségeknek a kibontakozásában, akik felnőve öregbíthetik Magyarország hírnevét. Személyes élménye alapján érzékeltette, hogyan látja a tanárok munkásságát: "Ötvenegynéhány évvel ezelőtt, mint mellúszó szeltem a habokat a régi Császár uszoda betonmedencéjében. Az edzőm Peterdi Pál, a sokak által szeretett Pali bácsi volt. Egy verseny előtt megkérdeztem tőle, miféle taktikával úszszam a számomra nehéznek tűnő 200 méteres távot. A következő utasítást kaptam: az első 100 méteren dobj be mindent, majd erősíts, utána pedig tégy rá még egy lapáttal. Kedves tanárok! Amikor a tanteremben tanítanak, a legjobb tudásukat osztják meg a diákokkal, és önök is mindent bedobnak, hogy diákjaik tehetségét fejleszszék. És amikor a Természet Világa Diákpályázatára készítik fel a tanulóikat, akkor még rá is erősítenek és rátesznek egy lapáttal."
Müllner Erzsébet és Dumitriu Anna a díjátadókkal: Vizi E. Szilveszterrel, Schleifer Péterrel és Bánhidy Ferenccel Bánhidy Ferenc, a Rotary Club Budapest alelnöke a nagy tanáregyéniségek fontosságát, iskolateremtő munkásságát emelte ki. Ezután Bencze Gyula levezető elnök ismertette a kitüntetett pedagógusok kiemelkedő munkásságát, felkészítő munkájuk eredményességét. Schleifer Péter szavait idézve külön hangsúlyozta, hogy mindkét pedagógus "lapátjának a tartalma" számos díjnyertes diákpályázat és kiemelkedő teljesítményt elért tanuló, akik közül többeknek a nevét és díjnyertes munkájuk címét is felsorolta. A díjakat a Rotary Clubok képviselői adták át, majd a kitüntetett tanárok kértek szót. Dumitriu
Anna tanárnő köszönő szavaiban kiemelte: "1900-ban Torda 12 523 lakosából
8926 volt magyar, a 2002-es népszámláláson a 61 200 lakosból 7114. A helyzet
napjainkra Tordán és a legnyugatibb székely széken, Aranyosszéken is tovább
romlott. 2006-ban a régió egyetlen magyar tannyelvű középiskolájának kilencedik
osztályában mindössze 14 tanuló van. Ezeknek a diákoknak kínál fel lehetőséget,
esélyt a Természet Világa diákpályázatával a tudomány és magyar nyelv
művelésére."
Müllner Erzsébet és Dumitriu Anna Müllner Erzsébet tanári ars poetica-ját a következőképpen fogalmazta meg: ,,Egy-egy jól sikerült óra vagy nap után leginkább azt érzem, amit Németh László fogalmazott meg az édesapjáról szóló »A jó tanár« című írásában: »Ha egy tanár évente 800-1000 órát tart s közben 30-40 ember dolgozik, az harmincöt év alatt közel egymillió emberóra. Egy író megír húsz könyvet, azt kiadják öt-ötezer példányban, a húszat elolvassa mondjuk kétszázezer ember, egy-egy könyv pedig öt órára köti le az olvasót: az körülbelül ugyanannyi. S mennyivel kiadósabban gyúrhatja a kezébe adott lelkeket egy tanár. Ennek a számításnak, tudom, van gyöngéje. De amit tréfás alakban mond: hogy egy jó "középfokon" tanító tanár nyoma az életben nem okvetlen kisebb, mint egy "középfokú" íróé, azt hiszem, igaz.« Amikor kudarcok érnek a tanításban, azt inkább Albert Camus szavaival tudnám kifejezni: »A csúcsokért vívott küzdelem egymagában elég betölteni egy emberi szívet.«"
Schleifer Péter a fiatal tehetségek felkarolását támogató tevékenységéért vehetett át elismerést Végezetül Vizi E. Szilveszter a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat kitüntetését adományozta Schleifer Péternek és Richter Nándornak, a Természet Világa tudományos ismeretterjesztő folyóirat fiatal tehetségeket felkutató misszióját segítő eredményes munkájuk elismeréséül.
Richter Nándor folyóiratunk tehetségkutató misszióját segítő munkájáért kapott kitüntetést
A Rotary Club Budapest és a Rotary Club Babylon (New York) 2006-ban így segítette az iskolákat A két Rotary Club már évek óta támogatja a rászoruló iskolákat. Anyagi hozzájárulásuk lehetővé teszi, hogy több hazai és határainkon túli magyar tannyelvű iskolának előfizethetjük Természet Világa folyóiratunkat. A Rotary Clubok tagsága ezzel elősegíti a természettudományok iránt érdeklődő tehetséges középiskolás fiatalok továbbképzését. A Rotary Club Budapest és a Rotary Club Babylon (New York) adományából 2006-ban az alábbi iskolák jutottak hozzá lapunk számaihoz. Magyarországon: Jedlik Ányos Informatikai Szakközépiskola (Győr), Széchenyi István Közgazdasági Szakközépiskola (Komárom), Táncsics Mihály Közgazdasági és Kereskedelmi Szakközépiskola (Salgótarján), Mathiász János Középiskola (Balatonboglár), Móricz Zsigmond Gimnázium (Szentendre), Zrínyi Miklós Gimnázium és Szakközépiskola (Szigetvár), Bánki Donát Ipari Szakközépiskola (Tatabánya), Gépipari és Informatikai Műszaki Szakközépiskola (Szombathely), II. Rákóczi Ferenc Gimnázium (Vásárosnamény), Tolnai Lajos Gimnázium (Gyönk), Vörösmarty Mihály Gimnázium (Szentgotthárd), Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola, Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (Kaposvár), Kossuth Lajos Gimnázium és Kereskedelmi Szakközépiskola (Tiszafüred), Báthory István Gimnázium (Nyírbátor), Bolyai János Gimnázium és Kereskedelmi Szakközépiskola (Ócsa), Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium (Bonyhád), Nagy László Gimnázium (Kunhegyes), Petőfi Sándor Gimnázium (Sárbogárd), Árpád Fejedelem Gimnázium és Postaforgalmi Szakközépiskola (Kistelek). Romániában: Liceul R. Catolic (Alba Iulia-Gyulafehérvár), Liceul Teoretic (Corund-Korond), Liceul Teoretic Petőfi Sándor (Danestii-Dánfalva), Colegiul Bethlen Gábor (Aiud-Nagyenyed), Liceul Teoretic Márton Áron (Miercurea Ciuc-Csíkszereda), Liceul Teoretic Octavian Goga (Sibiu-Nagyszeben), Liceul Teoretic (Zalau-Zilah), Liceul Teoretic (Crasna-Kraszna), Liceul Teoretic Bartók Béla (Timisoara-Temesvár), Liceul Reformat Lórántffy Zsuzsanna (Oradea-Nagyvárad), Casa Corpului Didactic Apáczai Csere János Pedagógusok Háza (Miercurea Ciuc-Csíkszereda), Liceul Teoretic (Satu Mare-Szatmárnémeti), Liceul R. Catolic (Satu Mare-Szatmárnémeti), Liceul Reformat (Satu Mare-Szatmárnémeti), Liceul Teoretic (Miercurea-Ciuc-Csíkszereda), Liceul Teoretic (Singeorgiu de Padure-Erdőszentgyörgy), Liceul Teoretic Dragos Voda (Sighetu Marmatiei-Máramarossziget), Liceul Teoretic GH. Sincai (Baia Mare-Nagybánya), Liceul Teoretic Eminescu (Baia Mare-Nagybánya), Liceul Teoretic Kölcsey Ferenc (Satu Mare-Szatmárnémeti), Liceul Teoretic Unirea (Tirgu Mures-Marosvásárhely), Liceul Teoretic Mircea Eliade (Sighisoara-Segesvár), Liceul Teoretic (Reghin-Szászrégen), Liceul Teoretic (Tirnaveni-Dicsőszentmárton), Grup Scolar Industria Lemnului (Sovata-Szováta), Liceul Teoretic (Band-Bezőbánd), Grup Scolar Csiki Gergely (Arad), Liceul Teoretic Andrei Muresan (Bistrita-Beszterce), Liceul Teoretic Ady Endre (Oradea-Nagyvárad), Grup Scolar Puskás Tivadar (Sf-Gheorghe-Sepsiszentgyörgy), Liceul R. Catolic (Oradea-Nagyvárad). Szlovákiában: Cirkevné Gymnázium P. Márie S Vyuc. Jay. Mad. (Kolárovo-Gúta), Zs. S. Vjm Fodor Margit Magyar Tannyelvű Alapiskola (Cilizská Radvan), Zs. S. Vjm Nagy Ernő Magyar Tannyelvű Alapiskola (Velky Meder-Nagymegyer), Zs. S. Vjm Bugár Árpád Magyar Tannyelvű Alapiskola (Topolniky), Zs. S. VJM Bodó Ilona Magyar Tannyelvű Alapiskola (Gabcikovo-Gabcsikovó), Mezőgazdasági Szakközépiskola Spos. (Dunajská Streda-Dunaszerdahely), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Velky Meder-Nagymegyer), Gymnázium (Filakovo-Fülek), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Kosice-Kassa), Gymnázium (Roznava-Rozsnyó), Gymnázi-um S. Vyuc. Jaz. Mad. (Sahy-Ipolyság), Gymnázium (Sturovó-Párkány), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Senec), Gymnázium (Nové Zámky-Érsekújvár), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Zeliezovce), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Komárno-Komárom), Gymnázium (Rimaská Sobota-Rimaszombat), Gymnázium (Tornala), Gymnázium S Vyuc. Jaz. Mad. (Sa-morin), Gymnázium S. Vyuc. Jaz. Mad. (Dunajská Sreda-Dunaszerdahely), Gymnázium S. Vyuc. Jaz. Mad. (Galanta), Gymnázium (Královsky Chlmec), Gymnázium (Velké Kausany), Gymnázium S. Vyuc. Jaz. Mad. (Moldova). Ukrajnában: Derceni Középiskola (Dercen), Técsői Hollósy Simon Középiskola (Técső), Nagyszőlősi Perényi Zs. Középiskola (Nagyszőlős), Ungvári 10. sz. Dayka Gábor Középiskola (Ungvár), Bátyúi Középiskola (Bátyú), Beregszász Kossuth Lajos Középiskola (Beregszász), Munkácsi 3. sz. II. Rákóczi Ferenc Középiskola (Munkács). Szerbiában: Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi Középiskola (Sombor-Zombor), Svetozar Markovic Gimnázium (Subotica-Szabadka). Egyéni támogatók: Madarassy
István: A Természet-Tudomány Diákpályázat nyertes diákjainak díjazására
500 dollárt adományozott. Segítségüket az érintettek
nevében is köszönjük.
|
||||||