Charles Simonyi Űrrepülésem emlékképei |
||||
Nem tudhatom,
hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt kis ország, messzeringó gyerekkorom világa. Radnóti Miklós Egy ismeretlen salgótarjáni
levélíró ajánlotta figyelmembe a mottóban idézett verssorokat. Ötletéért
a tartalmán túl azért voltam különösen hálás, mert Radnóti Miklós özvegye,
Fanni 1953-tól családunk közeli barátja. A stopperórám segítségével rögtön
meg is állapítottam, hogy mire a három verssort felolvasom, az űrállomás
100 kilométert repül - mondjuk, a Balatontól Budapestig.
A Szojuz TMA-10
űrhajó legénysége: Oleg Kotov, Fjodor Jurcsin és Charles Simonyi Kiképzésem 2006 szeptemberében
kezdődött, és lényegében hét hónapig tartott a Moszkva melletti Csillagvárosban,
a Jurij Gagarin Űrhajóskiképző Központban. A központ egy egyetemi campusra
hasonlít, azzal a különbséggel, hogy kettős fal veszi körül, mint oly sok,
a szovjet időkből származó létesítményt. Az oroszok szerint a minimális
kiképzési idő 1000 óra, ami hat, végig munkával eltöltött hónapnak felel
meg. Én azonban októberben és a december-január egy részében is szabaddá
tettem magamat, hogy a munkámmal és a www.charlesinspace.com
honlapnak az elkészítésével foglalkozhassak. Így aztán négy vagy öt hónapom
maradt a kiképzésre. Véleményem szerint ez éppen csak elegendő volt, hogy
mindazt megtanuljam, amire szükségem volt ahhoz, hogy értsem, ami a fedélzeten
körülöttem történik, ne csak egyszerű utasként bámuljak. A kiképzés
megkezdése előtt azonban már hat hetet eltöltöttem a különböző orvosi és
alkalmassági vizsgálatokkal, meg az elő-kiképzéssel. Azért tartott az egész
ilyen sokáig, mert három különböző környezettel kellett megismerkednem:
az orosz Szojuz űrhajóval, valamint a Nemzetközi Űrállomás orosz és amerikai
szegmensével. Az űrállomás, mint az űrhajó is, hihetetlenül bonyolult szerkezet.
Mindamellett a kiképzésre fordított idő negyedét az orosz nyelv tanulására
kellett fordítanom, hogy megértsem a különböző dokumentumokat és feliratokat
a fedélzeten, és kommunikálni tudjak orosz társaimmal. A kiképzés teljes
mértékben személyre szabott. A fizikai tréninget úgy állítják össze, hogy
a sérülés veszélye nélkül a lehető legtöbbet erősödjek. Ehhez először alapos
orvosi vizsgálatra volt szükség, megmérték a pulzusomat és a vérnyomásomat
erőkifejtés közben, ergométeren (szobakerékpáron), és a tüdőkapacitásomat.
Az edzések két óra hosszat tartottak, a program mindig változott, de a
lényege ugyanaz maradt. Sokat kellett gyakorolni a mindig másképpen programozott
kerékpáron, miközben állandóan mérték a teljesítményemet. A 100 wattot
könnyen elértem, de a 200 watt már megizzasztott. Sokat használtam a szokásos
edzőtermi gépeket, de volt, amikor csukott szemmel kellett fél lábon állva
egyensúlyoznom. Itt találkoztam először a "kézi kerékpárral", amilyent
az űrállomáson is használtunk. Végül sokat úsztam az űrhajósok 25 méteres
fedett uszodájában, és nem utolsósorban mindennap kerékpárral jártam dolgozni.
A vastag törzsű IL-76-os
szállítógéppel hajtottak végre parabolarepüléseket
Súlytalanságban, a repülőgép
fedélzetén A kiképzés közben fizikailag
a gázálarcban végzett munka volt a legmegterhelőbb. Az űrállomás fedélzete
leginkább egy tengeralattjáróéhoz hasonlítható, mindkét esetben el vagy
szigetelve a külvilágtól, egy idegen közegben, korlátozottak a rendelkezésedre
álló erőforrások, korlátozott a kommunikáció. Az űrállomás személyzetének
annyiban kedvezőbb a helyzete, hogy vész esetén rendelkezésükre áll a Szojuz
űrhajó mint mentőcsónak; ilyen lehetőségük a tengeralattjárók személyzetének
nincs. Még az oktatóm segítségével
sem volt könyű
Voltak olyanok - meg kell
mondanom, inkább Amerikában élő magyarok -, akik nyíltan megkérdezték,
erkölcsösnek érzem-e, hogy orosz űrhajóval mentem fel a világűrbe, nem
gondoltam-e az ajánlat elfogadásakor Magyarország szovjet megszállására
és 56-ra. Ez nagyon fontos kérdés, amire mindig nagyon határozott
választ adtam. Jól emlékszem 56-ra, "már" 8 éves voltam. De utána még egy
évtizedig készültem, mire megérlelődött bennem az elhatározás, hogy elhagyom
a családi fészek melegét és a hazámat, mert nem látom saját jövőmet egy
kommunista országban. Tisztában vagyok a történelmi tényekkel. Egészen
bizonyos, hogy szovjet űrhajóval nem lettem volna hajlandó repülni - nem
mintha elképzelhető lett volna, hogy ezt felajánlották volna nekem. De
szerencsére a Szovjetunió már nem létezik, Ronald Reagan elnök jövőbe látó
szavaival "a történelem szemétdombjára került". Büszke vagyok arra, hogy
orosz űrhajóval repülhettem, mert ez az Oroszország Puskin, Turgenyev,
Mengyelejev, Csehov, Csajkovszkij, Ciolkovszkij és Koroljov Oroszországa
- egy olyan ország, amelyik fényes jövő előtt áll.
A centrifugában a földi
nehézkedés nyolcszorosát kellett elviselnie a szervezetnek Mint említettem, 17 éves
koromban, érettségi után hagytam el Magyarországot. Ennek következtében
olyan a magyar szókincsem, mint egy 17 éves fiatalé. Magyarul csak olyasmiről
tudok beszélgetni, amiről egy 17 éves. Az üzleti élet vagy éppen az űrrepülés
szakkifejezéseit nem ismerem. Mindamellett, a honlapomon magyarul hozzám
intézett kérdésekre igyekeztem magyarul válaszolni. Amikor azonban az űrhajóskiképzés
közben meglátogatott egy magyar tévéstáb és magyarul kérdezett az élményeimről,
bizony zavarban voltam.
Már 1955-től kezdve olvastam
űrkutatásról szóló könyveket. Az első kötetek szovjet könyvek magyar fordításai
voltak, tele propagandával, de egészében mégis közérthetőek. Később angolul
kezdtem tanulni, hogy kielégíthessem kíváncsiságomat, mert sok űrkutatási
könyvet egyáltalán nem fordítottak le magyarra. Később azonban a számítógépek
kezdtek érdekelni, és két dologra nem lehet teljesen elmélyülten figyelni.
Gyerekkoromban rajongtam a sci-fi könyvekért is, ezek is hozzájárultak
az űrrepülés iránti érdeklődésemhez. Sokat olvastam Vernét, de még Jókait
is (A jövő század regénye). Utóbbi igazi tudományos-fantasztikus regény,
amelyet Jókai a XIX. században írt, amikor Verne is alkotott. A kommunista
rendszerben nem nagyon lehetett hozzájutni ehhez a könyvhöz, mert politikailag
nem tartották megfelelőnek. Elég, ha annyit mondok, hogy főhőse, aki csodás
találmányainak köszönhetően szinte az egész világot meghódítja, egy erdélyi
magyar ember. Emlékezetes olvasmányélményem még a "Legrövidebb út" a CAD-CAM
számítógépes tervezés nagyszerű leírásával, amikor erről még csak álmodni
lehetett, de ami később szinte pontosan úgy valósult meg, ahogy a szerző
leírta. Ez nagy hatással volt rám, amikor Kaliforniában a Wysiwygen kezdtem
dolgozni. A 60-as évek elején nem volt túl nagy a választék, emlékszem
még a Kék szigetre, de megemlíthetem még Fehér Klárától a Földrengések
szigetét, a szocreál sci-fi tipikus példáját. Későbbi kedvenceim a Pournelle/Niven-könyvek
voltak. Az űrállomásra Heinlein "The Moon is a Harsh Mistress" című könyvét
és Goethe Faustját vittem magammal.
A szimulátorban Az indulás egyáltalán nem
volt félelmetes. A zárt kabinban úgy éreztem, mintha helikopteren szállnék
fel. Nem volt túl zajos, de kicsit rázott. Egyáltalán nem volt kellemetlen.
Lényegében végig tudtunk egymással beszélgetni és tudtuk a kezünket mozgatni. "Az első rólam készült
kép a világűrben" A szilárd összekapcsolódás
után lehet kinyitni a két űreszköz közötti ajtót. Eszembe villant, hogy
előző szeptemberben, kiképzésem kezdetén véletlenül úgy alakult, hogy az
űrhajó rendszerei közül ez azt az ajtót kellett elsőként tanulmányoznom.
A világűrben minden ugyanolyan volt, mint a kiképzőközpontban. Először
Oleg és Fjodor bújt át a nyíláson, én pedig átintegettem Sunita Williamsnek,
akivel decemberi startja előtt, novemberben, Csillagvárosban láttuk egymást
utoljára. Akkor úgy búcsúztunk egymástól, hogy "Viszlát az űrállomáson!"
És most eljött ez a pillanat. Ekkor már 48 órája voltam a világűrben, így
kellemesen éreztem magamat, és a pontos földi szimulátoroknak köszönhetően
azonnal tökéletesen tudtam tájékozódni az űrállomáson. Rögtön összegyűltünk
a szervizmodulban, mert máris kezdődött a tévéközvetítés, valamiféle rögtönzött
sajtótájékoztató.
Az űrállomás belül meglepően
tágas. Talán egy három szegmensből álló csuklós buszhoz tudnám hasonlítani,
ahol a csuklóknak a "node"-nak (csomópont) nevezett összekötő tagok felelnek
meg. Űrhajónkkal az orosz részhez tartozó műszaki egységhez csatlakoztunk.
Ahogy belépünk, jobbra van a vécé, majd mindkét oldalon egy-egy kis, személyes
kabin található. Ezek akkorák, mint egy zuhanyozófülke, a falra van erősítve
a hálózsák. A kabinnak oldalra, a horizont felé néző ablaka is van, amelyet
egy furcsa, az íriszblendéhez hasonló konstrukciójú redőnnyel lehet elsötétíteni.
A modul legnagyobb része ebédlő és dolgozószoba egyben. A hajóéhoz hasonló
kerek ablakok a padlózaton vannak és mindig a Földre néznek. Az egység
másik végénél lévő csomóponthoz kapcsolódnak az utánpótlást szállító teherűrhajók,
majd a csomópont után az orosz raktárrész következik. Az ezutáni csomópontban
az űrsétákhoz használt zsilipkamrákat helyezték el. Végül a "csuklós busz"
utolsó egysége az amerikai modul, ennek a túlsó végéhez kapcsolódik az
űrrepülőgép, ha felkeresi az ISS-t. A sok részből álló szerkezeten kívül
találhatók a hatalmas napelemtáblák és a tartószerkezetre erősítve mindazok
a berendezések, amelyekre nincs szükség odabent. Még amikor hat űrhajós
van a fedélzeten, akkor is mindenkinek bőségesen jut hely, még arra is,
hogy félrevonuljon a többiektől, ha akar.
A Szojuz TMA-9 űrhajó
hazaindul (2007. április 20.) Az űrállomás orosz szegmensében
egy kis ereklyetartó falitáblán több vallási vonatkozású tárgy található,
egy aranyszínű kereszt és néhány ortodox ikon, de itt helyezték el Gagarin
arcképét is. Mindamellett a vallásgyakorlás az űrállomás fedélzetén mindenkinek
a személyes ügye. Érdekes hozzátenni, hogy az ortodox húsvét alkalmából
élő tévékapcsolat volt az orosz ortodox egyház pátriárkája és az űrállomás
fedélzete között.
Érkezésem után hamarosan
Suni Williams kalauzolt végig az állomás belsejében. Suni egyébként a Haditengerészetnél
helikopterpilóta, így pontosan tudja, mi egy repülő számára a legfontosabb:
hol vannak a legfontosabb eszközök, hogyan kell rögzíteni a tárgyakat,
hogy kell "repülni" a súlytalanságban, és mit nem szabad még véletlenül
sem megnyomni. Az űrállomás "padlója" mindig a Föld felé néz, ez a súlytalanságban
is némi viszonyítási alapot jelent az irányok érzékeléséhez. Segíti a tájékozódást
az is, hogy a "padlót" valamivel sötétebb színűre festették, mint a "falakat"
és a "plafont". A lámpákat a plafonra erősítették, az oldalfalakat pedig
mindenütt műszerek, berendezések borítják. Általában "vízszintesen" lebegve-úszva
közlekedünk, de ez nem befolyásolja a fent és a lent kialakított képét,
mint ahogy a Földön sem veszítjük el a tájékozódó-képességünket attól,
hogy leheveredünk egy díványra.
Az orosz és az amerikai modulok
között lényeges különbségek vannak. Eltérő az elektromos rendszer, más
a távközlési pult, és jellemző, hogy három különböző típusú tűzoltó készüléket
rendszeresítettek a fedélzeten. Az apróbb-nagyobb használati tárgyakat
egyébként tépőzárral vagy gumiszalagokkal rögzítjük. A modul padlójában
található egy nagyobb, optikai minőségű ablak is, amelyet azonban, ha nem
használják, kívülről is eltakarnak, hogy megvédjék a felületét a mikrometeorok
bombázásától. Az űrállomás orosz részéből egy enyhe S-kanyart tartalmazó
alagúton keresztül jutunk át az amerikai egységbe. A falon nejlonzacskókban
tárolják az alapszemélyzet váltás ruháit. Minthogy a fedélzeten nem lehet
a ruhát tisztítani, az egyes ruhadarabokat addig hordjuk, ameddig csak
lehet, azután cseréljük. Az űrállomás belsejében sok apró, a sötétben világító
jelzést helyeztek el, hogy sötétben is könnyen lehessen tájékozódni. Az
amerikai modul végén, az űrrepülőgép felé vezető átjáró fölött viszont
állandóan ott világít a "Kijárat" felirat, amit elég viccesnek találtam,
hiszen itt csak olyankor lehet "kimenni", ha az űrrepülőgép éppen az ISS-hez
kapcsolódik.
Leszállás után Különleges és egyben kellemes
élmény az alvás a súlytalanságban. Jó elaludni hánykolódás és forgolódás
nélkül. Elalvás előtt próbáltam aznapi élményeimet rendezgetni a fejemben.
Olyan mélyen aludtam, hogy egyszer még a karórám jelzésére sem ébredtem
fel, végül a fülem mellé akasztottam az órát. Néha hiányzott a gravitáció,
mert úgy éreztem, egyes testrészeimet jobban tudnám pihentetni, mint a
súlytalanságban, ahol persze kisebb a feszültség, de egy csekély, ám állandó
nagyságú, és minden irányban egyformán ható feszültség mégis érezhető.
Amikor az utolsó napon felkeltem, mégis szomorú voltam, mert tudtam, hogy
belátható időn belül nem lesz részem ebben az élményben - vagy talán soha
többé.
A Nemzetközi Űrállomás hivatalos
nyelve az angol. Ennek megfelelően az űrhajósok angolul beszélnek egymással
és a két irányító központtal, a houstonival és a moszkvaival lehet angolul
beszélni. Ugyanúgy van ez, mint a repülésben, a légiirányítókkal bárhol
a világon angolul kommunikálhatunk. És akárcsak a repülésnél, a moszkvai
irányító központtal oroszul is lehet beszélgetni. A fedélzeten a legtöbb
dokumentum kétnyelvű - a Microsoft Word segítségével könnyen megoldható,
hogy az egyik oldal oroszul, a másik angolul legyen. Ugyanez igaz egyes
magyarázó feliratokra, például az űrvécé hírhedt vezérlőpultjára, ahol
húsz kapcsoló és jelzőfény között kell eligazodnia a rászorulónak. Fontos
szerepe van azonban a fedélzeten az orosz nyelvnek. Amikor az űrrepülőgép
nincs az űrállomáshoz kapcsolva, akkor a Szojuz űrhajó a mentőcsónak, márpedig
a Szojuz fedélzetén az orosz a hivatalos nyelv. Érdekes különbség az is,
hogy az ISS fedélzetén a világidőt, azaz a greenwich-i időt használjuk,
a Szojuzon viszont a moszkvai idő van érvényben. Visszatérve a nyelvekre,
a kiképzés során meg kellett tanulnom oroszul, noha a nyelv alapjait -
a cirill betűs írást-olvasást - iskoláskoromban el kellett sajátítanom.
Ugyanakkor a legtöbb orosz űrhajós megtanul angolul, így mindkét nyelven
tudunk kommunikálni. Ami engem illet, a magyaron és az angolon kívül németül,
franciául és dánul is tanultam. Mindezen nyelvek közül az angol a legegyszerűbb,
legalábbis olyan szinten, amire a mindennapi gyakorlatban szükség van.
Minden bizonnyal ezért is vált a tudomány, a kereskedelem és a szórakoztatóipar
világszerte elfogadott nemzetközi nyelvévé. Egyébként meg kell mondanom,
hogy a legtöbb orosz űrhajós sokkal jobban beszél angolul, mint én (és
a Csillagvárosban megforduló legtöbb amerikai) oroszul.
A súlytalanságot hamar megszoktam,
nem is emiatt térek ki erre kicsit részletesebben, inkább a dolog fizikai
háttere miatt. Sok félreértés él a köztudatban a súlytalansággal kapcsolatban.
Talán személyes élményeimmel segíthetek jobban megértetni a helyzetet.
Természetesen nemcsak az űrállomás 350 km-es magasságában, hanem még a
Hold távolságában is hat a Föld gravitációja. Akkor hát miért van odafent
súlytalanság? Testünk nem érzi magát a gravitációt, csak erőket érzünk.
Azt az erőt, amivel a szék nyomja a hátsónkat, vagy a talaj a talpunkat.
Ha kihúzzuk alólunk a széket, vagy a talajt a lábunk alól, akkor súlytalanságot
érzünk. De csak egy pillanatig. Amikor a világűrben leállt a hordozórakéta
utolsó fokozata, már semmi sem tolta előre a testemet. Hatott rám a gravitáció,
de ezt nem éreztem. Csak azt éreztem, hogy nem hat rám olyan erő, amit
érezhetnék. A szabadesésben súlytalan voltam. A súly érzése akkor tér vissza,
amikor leszálláskor a kabin belép a légkörbe. A levegő nekifeszül a száguldó
kabinnak, és azon keresztül nyomja a testemet. Annyira, hogy a megszokott
súlyom többszörösét érzem. A gravitáció nem változott, csak a testemre
ható erők. Különös, ugye? Mégis ez a valóság.
Ha fáradtak vagyunk a Földön,
könnyű úgy elszunyókálni olvasás közben, hogy észre sem vesszük, mert egy
pillanatra lebillen a fejünk és ettől rögtön felébredünk. Az űrben semmi
sem húzza le a fejünket, így nem billen. Így könnyű munka közben véletlenül
elaludni, ami elég vicces. A fogmosás viszont semmi
problémát sem jelentene, ha lenne egy olyan elszívónk, amilyent a fogorvosok
használnak. De ilyen segédeszközünk nincsen. A kefe használata egyszerű,
a fogkrémtől megszabadulni viszont kicsit illúzióromboló - egy száraz törülközőbe
köpjük. A túlzásba vitt öblítés sem célszerű, marad tehát a fogselyem.
A Szojuz fedélzetén még korlátozottabbak a lehetőségek, itt egy textil
gyűszűt húzunk az ujjunkra, és azzal dörzsölünk egy kis fogkrémet a fogainkra. Az űrrepülés előtt kicsit
aggódtam amiatt, mekkora sugárzás éri majd a szervezetemet. Ezért is örültem,
hogy segíthettem egy magyar kísérletben, és a magyar gyártmányú Pille dózismérővel
és a hozzá tartozó 10, termolumineszcens kristályt tartalmazó mérőfejjel.
Az utóbbiak egyikét én vittem magammal, egy a hálózsákomban volt, a többi
pedig az űrállomás belső terének gondosan kiválasztott helyein. A berendezés
használata nagyon egyszerű, a fedélzeten fel is vettünk egy rövid filmet
erről. A filmet a www.charlesinspace.com honlapon bárki megnézheti. Nos,
az űrállomáson nincs más sugárvédelem, csupán maga az ISS fala és szerkezete,
de ez egyben másodlagos sugárzás forrása is. A Pillén kívül persze egy
sor más eszközzel is vizsgálják a sugárzási tér erősségét. Az ISS belsejében
a sugárzás átlagos szintje elfogadhatóan alacsony, de a részletes mérések
szükségesek és fontosak.
Űrrepülésem alatt az Egyesült
Államok egyes területein elég viharos volt az időjárás. Fantasztikus élmény
volt a magasból látni a villámokat. Könyvekben már repülésem előtt is olvastam
erről, mégis meglepett, milyen nagyok a villámok. Úgy néz ki, mintha vízszintesen
több tíz mérföldre is eljutnának, és még sokkal nagyobb területen világítják
meg a felhőket. Sajnos nem sikerült sarki
fényt látnom a világűrből. Űrhajós társam, Sunita Williams azonban említette,
hogy ő látott zöld északi fényt, amikor űrsétán volt. Egyik éjjel azonban
láttam egy másik fényjelenséget. Először azt hittem, hogy sárgás-fehér
felhők lehetnek, de amikor láttam, hogy a csillagfény átsüt rajtuk, rájöttem,
hogy a legmagasabb légrétegeket látom. Arra is gondoltam, hogy talán állatövi
fény lehet. Amikor hazamentem, utánanéztem a könyvekben, kiderült, hogy
nem ez az állatövi fény. A leírásom azonban pontos volt, talán az északi
fény valamilyen halványabb változatát láthattam.
A fedélzeten pontos menetrend
szerint zajlik az élet. A megadott időben ébredünk, tisztálkodunk és reggelizünk,
bár az utóbbi étkezést a repülésirányítók "alvás utáninak" nevezik. Napi
feladatainkat a 24. számú űrlap tartalmazza, ezt e-mailen kapjuk meg, de
egy kis szoftver is megjeleníti. A napot az "alvás előtti" időszak zárja,
majd nyolc óra alvás következik, bár én gyakran csak hat órát aludtam.
A Puskás Technikumban,
abban a stúdióban,
Érdekes feladat megmérni
az űrhajós "súlyát a súlytalanságban". Ez persze csak szóvicc, az űrhajós
szabadon esik, így nincs súlya. Hiába állnánk rá egy fürdőszobamérlegre,
az velünk együtt szabadon esne, így nullát mutatna. Valójában a test tömegét
mérjük, ami élettani szempontból nagyon fontos. Ehhez a testek egy fontos
fizikai tulajdonságát, a tehetetlenségüket használjuk. Az űrállomás különleges
"mérlegében" egy rugó található, amelyik pontosan kalibrált nagyságú erővel
meghúzza az űrhajós testét, és megméri, mekkora gyorsulás jött létre ennek
hatására. Ezután Newton F=ma törvénye segítségével egyszerűen kiszámítja
az űrhajós tömegét. A valóságban, hogy a mérés pontosabb legyen, nemcsak
egyszer rántja meg az űrhajóst, hanem ide-oda rángatja, rezgésbe hozza,
és megméri a rezgés frekvenciáját. De a mérés elve ugyanaz.
Szemüveggel kifogástalanul
látok. Távollátó vagyok, olvasáshoz 1,75 dioptriás szemüveget használok,
de ez nem befolyásolta az alkalmasságomat az űrrepülésre. Az űrrepülés
közben általában rajtam volt a szemüvegem, hogy el tudjam olvasni az 1
méter távolságban lévő kijelzők adatait. A szemüveg egyáltalán nem zavart
a fedélzeten a munkában. A repülés utolsó fél órájában azonban szabad szemmel
gyönyörködtem az alattunk elsuhanó tájban, és nem törődtem a leszállás
előttünk álló viszontagságaival.
A leszállás közben a várt
4,5g helyett csak 3,9g túlterhelés lépett fel, de ez még egy percig se
tartott. Felszállás közben 3,5g volt a legnagyobb túlterhelés, nem egészen
egy percig a második fokozat, és két percig a harmadik fokozat működése
közben. De mindez semmiség volt ahhoz képest, mint amikor kiképzés közben
a centrifuga 18 méter hosszú karja végére erősített kabinban fél percig
8g hatásának tettek ki.
Más kérdés persze, hogy a
hosszú súlytalanság után mit éreztem eközben. Amikor a műszerek a leszállás
kezdetén 0,5g-t jeleztek, én már úgy éreztem, mintha a teljes földi súlyom
rám nehezedne. Amikor a g-mérő 1-et mutatott, már kétszeresnek éreztem
a súlyomat. Szerencsére, amikor elértük a 3,9g-t, akkor legfeljebb 4-et
éreztem, semmiféle rossz érzésem nem volt. A leszállás után is jól voltam,
mert megfogadtam az orvosok tanácsát: nem próbáltam felállni, és a lehető
legkevesebbet mozgattam a fejemet.
A leszállás utolsó pillanataiban
egy közeli helikopterről rádión bemondták a magasságunkat, és volt egy
figyelmeztető lámpa is, a becsapódásunk tehát nem volt váratlan. Nem fájt
egyáltalán, köszönhetően az ülésnek, amelyik egy gipszöntvény segítségével
pontosan a testünk formájára készült. Azután csak várni kellett, mivel
tudtuk, hogy a mentőegységek már ott is vannak, hallani lehetett, ahogy
beszéltek kívül. A kapszulát azért forgatták csak egy picit, hogy pontosan
hassal lógjunk lefelé, így az öv kikapcsolása után hason kúszva könnyű
volt kimászni. Ha rendesen, háttal lefelé ültünk volna, akkor a gyenge
állapotunkban sokkal nehezebb lett volna kikerülni a kabinból. Mindamellett hivatásom a
számítógépekkel és a szoftverekkel kapcsolatos, és repülésem után igyekeztem
minél hamarabb visszatérni a munkámhoz. Nem azért repültem, hogy ezáltal
közszereplővé váljak. Persze, az űrrepülés közben szerzett élményeimről
ahol csak tehetem, beszámolok, nemcsak ebben a cikkben, hanem a médiában
és az interneten is.
Űrrepülésem egyik legmegragadóbb
élménye a fényviszonyok váltakozása az űrállomáson. Amikor az ISS-t sütötte
a Nap, de alattunk a Föld már sötétbe borult, akkor tudtam, hogy az emberek
odalent fényes pontként látnak minket az égen. Pár perccel később mi is
berepültünk a Föld árnyékába, ekkor az emberek talán azt gondolhatták,
hogy lekapcsoltuk a lámpákat. |
||||