RADNAI GYULA Machizmus és empiriokriticizmusIdén
van Ernst Mach halálának 100. évfordulója. Milyen híre és visszhangja volt Mach
munkásságának Magyarországon a XX. században? Hogy erre válaszolhassunk, előtte
kis kitérőt teszünk a politikai eszmék történetének világába. 1909-ben jelent
meg ugyanis V. I. Lenin (1870–1924) „Materializmus és empiriokriticizmus” c.
műve, amely meghatározó befolyással volt Mach tudományfilozófiájának
magyarországi visszhangjára a XX. század második felében. Érdemes néhány
mondatban felidézni e mű születésének körülményeit.
Richard Avenarius, aki igazi filozófus volt,
saját filozófiájára alkalmazta a „kritikai empirizmus” meghatározást. Ezt
nevezte Lenin empiriokriticizmusnak. Avenarius azt hirdette, hogy a tudományos
filozófiának mentesnek kell maradnia mind a metafizikától, mind a
materializmustól, egyedül a tapasztalatok rendszerezésére szabad szorítkoznia. A marxizmus iránt elkötelezett forradalmárok,
mint G.V. Plehanov (1856–1918), vagy maga Lenin, nem hagyhatták ezeket a
nézeteket szó nélkül. Érdekes adalékot szolgáltat a történethez Predrag
Vranicki (1922–2002) horvát filozófus „A marxizmus története” c., először
1961-ben kiadott könyvében [1]: „Plehanov vitába is szállt velük, különösen
Bogdanovval, de Lenint ez nem elégítette ki. 1908. március 24-én Gorkijhoz írt
levelében megjegyzi, hogy ’Plehanovnak lényegében teljesen igaza van velük
szemben, csak nem tudja, vagy nem akarja, vagy éppen lusta ezt konkrétan,
alaposan, egyszerűen megmondani, anélkül, hogy mindenféle rafinált filozófiai
kifejezéssel rémítgetné a közönséget. Én azonban mindenképpen meg fogom mondani
a magam módján.’ Bogdanov, Bazarov, Lunacsarszkij bolsevikok voltak, s Lenin
nem akarta, hogy filozófiai nézeteltérések miatt politikai viszályra vagy
szakadásra kerüljön sor köztük. Ezt, különösen Gorkijhoz írt leveleiben,
többször is hangsúlyozta…”
Erdős (Englander) Lajos középiskolai
tablóképe
Lenin tehát kímélni akarta közeli ismerőseit,
köztük sakkpartnerét, annak sógorát, sógorának tanárát, ezért Machról, a tőle
távol álló fizikusról nevezte el ezt a könyve címében még empiriokriticizmusnak
hívott nézetrendszert. Az empiriokriticizmust egész egyszerűen átcímkézte
„machizmus”-nak. Nem éppen ok nélkül. 1886-ban jelent meg
Ernst Mach „Die Analyse der Empfindungen” (Az érzetek elemzése) c. könyve,
melyre első sorban német nyelvterületen figyeltek fel. A legfontosabb személy, aki eleinte magáévá
tette Mach felfogását, az idő fizikai fogalmát objektíve viszonylagossá tevő,
Planck által relativitáselméletnek elnevezett teóriát felállító Albert Einstein
volt. Max von Laue vékony kis fizikatörténeti
könyvében a következő olvasható: „...Machnak az a gondolata, amely a testek
tehetetlenségét teljes egészében a többi anyag hatására akarta visszavezetni,
az általános relativitáselmélet kifejlődésében jelentős szerepet játszott.
Einstein, akit Mach gondolatmenetei ifjúságától kezdve erősen befolyásoltak,
csakhamar belátta, hogy ezeket véges nagyságú világtérre, de csakis ilyenre
lehet alkalmazni. Ezért téregyenleteihez még egy kis – többnyire elhanyagolható
– póttagot csatolt, amely bizonyos ’kozmológiai’ állandót tartalmazott...” [2] Simonyi Károly „A fizika kultúrtörténete” c.
könyvében elég sok helyen szerepelnek Mach gondolatai, többek között Einstein
Önéletrajzi jegyzetek c. művéből idéz: „Ernst Mach volt az, aki ’A mechanika
története’ című művében megrázta ezt a dogmatikus hitet (hogy ti. minden
természettudomány alapja a newtoni mechanika – R.Gy.), ez a könyv mély benyomást
tett rám ebben a tekintetben, amikor hallgató voltam. Mach nagyságát
megingathatatlan szkepticizmusában és önállóságában látom; jóllehet fiatalabb
éveimben Mach ismeretelméleti állásfoglalása is erősen befolyásolt, ez az
állásfoglalás ma lényegében tarthatatlannak tűnik előttem...” [3] A „Die Analyse der Empfindungen”
megjelenésekor Mach Prágában volt a kísérleti fizikai tanszék egyetemi tanára,
ötgyerekes családapa, számos eredeti ötlettel vívta ki már addigra a fizikusok
elismerését. Mi hajtotta a filozofálás irányába? Leginkább az emberi
gondolkodás, az emberi idegrendszer működése iránti kíváncsiság, amelyet
mindenekelőtt az emberi érzékelés kísérleti vizsgálatával igyekezett
kielégíteni. Az itt nyert tapasztalatok erősítették fel kritikai gondolkodását
– ha úgy adódott, akár a klasszikus fizikával, Newton munkásságával szemben is.
A mechanikai fogalmak kialakulását, fejlődését bemutató könyve 1883-ban
egyszerre jelent meg németül (Die Mechanik in ihrer Entwicklung) és angolul
(The Science of Mechanics). Innen pedig egyenes út vezetett a tudományos
gondolkodás kritikai vizsgálata felé. „Az érzetek elemzése” 1897-ben jelent meg
angolul (The Analysis of Sensations), de ekkor Mach már újra Bécsben dolgozott,
ahol 1896-ban kiadta Die Principien der Warmelehre (A hőtan elvei) c. könyvét. Hogyan és elsősorban kikre hatottak Mach
nézetei Magyarországon? A hazai filozófiai szakirodalomban érdekes
módon először csak 1898-ban esik szó Mach könyveiről [4]. Az Athenaeum
„philosophiai és államtudományi folyóirat”-ot 1891-ben alapította és 1914-ig
szerkesztette Pauer Imre (1845–1930) filozófus, akadémikus, a Magyar Tudományos
Akadémia megbízásából. Itt jelent meg 1898-ban Horváth József (1858–1932) pápai
református főiskolai tanár mintegy 20 oldalas, igényes könyvismertetése Ernst
Mach 1896-ban kiadott Hőtanáról és az 1897-ben már harmadik kiadásban megjelent
Mechanikájáról. Horváth József írta [5]: „Mach legújabb
munkája, a Principien der Warmelehre és Mechanikájának utóbbi kiadása új
bizonyságai annak az élénk érdeklődésnek, melyet korunk a tudományok
alapelveinek vizsgálata, e lényegében philosophiai feladat iránt tanúsít, s
mely az utóbbi évek tudományos
munkásságát előnyösen jellemzi. E művek írója a mai természettudósok egyik
legkiválóbb alakja, aki méltóan képviseli végére hajló századunk három utolsó
évtizedének mind határozottabban kidomborodó jellemvonását: a
természettudományok és a philosophia szorosabb, belső egységét.” A huszadik század első évtizedében azután
itthon is felgyorsultak az események. 1907 karácsonyán jelent meg a Nyugat első
száma. A szerkesztők táborához 1908 márciusában csatlakozó Balázs Béla
(1884–1949), a „A kékszakállú herceg vára” szerzője, „Dialógus a dialógusról”
címmel több éven át ebben a folyóiratban fejtette ki nézeteit párbeszédes
formában a művészetről, s odáig jutott, hogy a világot is úgy konstruáljuk,
mint a művészetet. Nem nehéz ebben felfedezni Avenarius és Mach hatását. Lánczi
Jenő (1875–1944) szociológus, ügyvéd, az 1900-tól megjelenő társadalomtudományi
folyóirat, a Huszadik Század munkatársa, a Nyugat 1909. évi 15. számában
ismertette és értékelte Ernst Mach „Erkenntnis und Irrtum” c. munkáját. Ezt a
könyvet, mely angolul „Knowledge and Error” címmel csak 1976-ban jelent meg,
Mach Bécsben, egy 1897-ben elszenvedett stroke-ot követően, félig lebénultan
írta. Balázs Béla Mach impresszionista relativizmusáról értekezett, Lánczi Jenő
pedig Machot pszichomonistának, kritikai metafizikusnak nevezte, aki a
gondolkodás ökonómiájával magyarázza az érzetek között feltárt kapcsolatokat. Polányi Károly (1886–1964) gazdaságtörténész,
az 1908-ban alakult Galilei Kör első elnöke lefordította és bevezette Mach „Die
Analyse der Empfindungen” c. könyvét. 1910-ben jelent meg „Mach Ernő: Az
érzékletek elemzése” Budapesten, Deutsch Zsigmond és Tsa kiadásában [4]. ![]() Az idős Ernst Mach Erdős Lajos (1879–1942) – Erdős Pál
(1913–1996) matematikus édesapja – még mint a zsolnai főreáliskola
mennyiségtan-természettan (matematika-fizika) szakos tanára írt és 1910-ben
„Természettudomány és filozófia” címmel közölt egy hosszú tanulmányt az
Alexander emlékkönyvben. Azután már Budapesten, a Huszadik Században jelent meg
két részletben „Ernst Mach filozófiája” c. alapos tanulmánya 1913-ban, fia
születésének évében. A világháború, az azt követő orosz hadifogság se tudta
eltéríteni Erdős Lajos érdeklődését az 1916-ban elhunyt Ernst Mach
filozófiájától, és ő is lefordította Mach híres könyvét. „Az érzetek elemzése” pontosabb címmel. 1927-ben
jelent meg ez a fordítás a Filozófiai Írók Tárában, mely elé Erdős Lajos egy
részletes Előszót is illesztett. Ma már az MTA Filozófiai Kutatóintézet
jóvoltából az egész könyv felkerült az internetre [6]. Erdős (születésekor és diákéveiben még
Englander) Lajos filozófiai érdeklődése már középiskolás korában kialakult
Hódmezővásárhelyen, az ev. ref. főgimnáziumban, nem kis részben egykori
osztályfőnöke, Halmi János (1848–1933) hatására, aki nemcsak matematikára és
fizikára, hanem bölcsészetre is oktatta tanítványait. Az idős Erdős Lajos
személyiségét viszont egy 2008-ban megjelent irodalmi tanulmány segít megőrizni
a mai, XXI. századi érdeklődők számára [7]. A História Tudósnaptárban Erdős
Lajos szócikkéhez kapcsolódóan további
érdekes web dokumentumokat találhatunk [8]. Erdős Lajos már nem, de Polányi Károly még
megérte azokat a szomorú időket, amikor a második világháborút követően Mach
neve Magyarországon a hivatalos politikai nyilatkozatokban, filozófiai
tanulmányokban, egyoldalúan negatív megvilágításba került. Ez a beállítás
egyértelműen a Szovjetunió „legfelsőbb köreiből” származott, és kötelező
jelleggel került át a hazai szakirodalomba. Például Kudrjavcev A fizika története című,
Moszkvában 1948-ban megjelent, és már 1951-ben magyarul is olvasható könyvében
(felelős szerkesztő Szamosi Géza), a szerző előszavában az alábbi mondatokra
lelhetünk: »Lenin halhatatlan művében, a „Materializmus
és empiriokriticizmus”-ban páratlanul mélyrehatóan elemzi a modern fizika
válságának okait, felfedi az osztályjellegét annak az ideológiai harcnak, amely
az új fizikai felfedezések kapcsán robbant ki. Lenin zseniálisan előre látta,
hogy a machizmus, amely nem egyéb, mint a reakció rejtett formája, elvezet a
leplezetlen, féktelen reakcióig. Ismeretes, hogy Leninnek ez a jóslata
beigazolódott a második világháború kitörésének küszöbén, amikor a fasiszta ideológusok
nyíltan magasztalták a középkori obskurantizmust. Rendkívül kiéleződött ez az
ideológiai harc a második világháború befejezése után. Ez is beletartozik a
reakció nagy haditervébe, amely meg akarja bénítani az emberiség történelmi
haladását abban a korban, midőn „minden út a kommunizmushoz vezet”.« 1948-ban a Szikra kiadásában jelent meg
magyar fordításban Lenin Materializmus és empiriokriticizmus c. könyve,
amelyről mindjárt 1949-ben a Társadalmi Szemle, a Magyar Dolgozók Pártja
ideológiai folyóirata közölt felmagasztaló ismertetést. A folyóirat
főszerkesztője a Szovjetunióból 1945-ben hazatért Fogarasi Béla (1891–1959)
kommunista filozófus volt. Ő maga írta a cikket „A materializmus és
empiriokriticizmus negyven éve” címmel. Beállítódására jellemző, hogy még
ugyanebben az évben írt és jelentetett meg egy másik tanulmányt a Társadalmi
Szemlében, „Sztálin, a filozófus” címmel… Tíz év múlva, 1959-ben a Társadalmi Szemle
Szecsődi László (1924–1962) marxista filozófus, Moszkvában frissen kandidált
pártfőiskolai tanár cikkét közölte „Lenin: A materializmus és
empiriokriticizmus c. művének történelmi jelentősége” címmel. Az ő
beállítódására is jellemző a még ugyanebben az évben kiadott könyve,
feltehetően a kandidátusi disszertáció magyar fordítása, melynek a címe: „Az
ellentmondás fejlődése és megoldódása” volt… 1959 és 1962 között jelent meg a hatkötetes
„Új magyar lexikon”, ennek felelős szerkesztője a szintén a Szovjetunióból
érkezett Berei Andor (1900–1979) volt. Nem is lehetett vitás, ez a lexikon is a
„machizmust” az empiriokriticizmus másik elnevezésének tartotta, amely „a
’kritikai tapasztalat’ filozófiája, szubjektív idealista filozófiai irányzat.
Megalapítói R. Avenarius és F. (sic!) Mach, elméletüket a materializmus és az
idealizmus állítólagos avult ellentétén való felülemelkedésnek tüntetve fel…
Lenin Materializmus és empiriokriticizmus c. művében bizonyította be ennek
tarthatatlanságát.” ![]() Lenin és Bogdanov sakkoznak Gorkij Capri
szigeti nyaralójában Csak miután 1963-ban Berlinben Friedrich
Herneck (1909–1993) német marxista filozófus és tudománytörténész publikálta
Einstein és Mach levélváltását, akkor jelent meg egy visszafogottabb hangú, de
továbbra is elutasító értékelés Machról a Fizikai Szemlében 1967-ben, Elek
Tibor (1910–1972) hazai marxista filozófus tollából [9]. Ő sem felejtett el
Leninre hivatkozni, amikor ezt írta: „Lenin a ’Filozófiai füzetek’-ben primitív
idealizmusnak, furcsa, szörnyű, gyermeteg képtelenségnek nevezi az absztrakt
fogalmak képzeletbeli önállósítását, az anyagtól elkülönülő szubsztanciális
léttel való felruházását”. De ő már Planck és Mach vitájáról is megemlékezett:
„Ugyanabban az évben, amikor Lenin ’Materializmus és empiriokriticizmus’ címmel
megírta ’kritikai jegyzeteit egy reakciós filozófiáról’, 1908. december 9-én
Planck előadást tartott a leideni egyetemen a természettudományi kar
hallgatósága előtt ezzel a címmel: A fizikai világkép egysége.” A cikk végén
Elek Tibor összefoglalta a materializmus álláspontját a vitatott kérdésekben, s
így fejezte be írását: „A modern fizika fejlődése ezt a materialista
álláspontot erősíti, amelyhez a fent idézett fizikusok közül Planck felfogása
állt a legközelebb.” Még az apolitikusnak gondolható Idegen szavak
szótára 1965-ös kiadásában is az áll,
hogy az empiriokriticizmus „más néven machizmus”. Az MTA Nyelvtudományi
Intézetének kiadásában 1972-ben megjelent Magyar Értelmező Kéziszótár
meghatározása szerint pedig az empiriokriticizmus „A világot pusztán érzéki
észleletek komplexumának tekintő 19. sz. végi szubjektív idealista filozófiai
irányzat.” Az „érzéki észlelet” nyilván az „érzet” nyelvileg pontosított
változata, és rossz az, aki rosszra gondol. (Nem rossz az – mondta Findlay.) Zárjuk ezt a rövid visszatekintést Moldova György „Magyar atom” c., először 1978-ban a Magvetőnél megjelent művének egy kis részletével, oldandó a talán túl komolyra sikerült eszmefuttatást az empiriokriticizmusról [10]: „1952-ben kerültem be a Színház és Filmművészeti Főiskolára – nem színésznek jelentkeztem, volt otthon tükör, hanem dramaturgnak. Már az első nap bementem a könyvtárba, hátha itt megtalálom azokat a könyveket, melyeket a kiszuperált villamoson hiába kerestem. Egy színésznövendék állt előttem a sorban. – Elvtársnő – mondja a könyvtárosnőnek –, megvan maguknak az „Egymillió pici Krisztus”? – Egymillió pici Krisztus?! Ki írta? – Lenin. Úgy hallottam, nagyon érdekes. Eltartott vagy negyedórát, amíg rájöttek, hogy a jövendő nagy jellemszínésze az Empiriokriticizmus-ra gondol, hóna alá fogta a vaskos kötetet, és elégedetten távozott.” A felhasznált főbb források:
https://adattar.vmmi.org/cikkek/9809/hid_1970_04_05_predrag.pdf [2] Max von Laue: A fizika története,
Gondolat Kiadó, Budapest (1960), 89.old. [3] Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete,
3., átdolgozott kiadás, Gondolat Kiadó, Budapest (1986), 382. old. [4] Palló Gábor: Magyar tudományfilozófia,
Magyar Tudomány, 2001/4 https://epa.oszk.hu/00700/00775/00029/428-435.html [5] IRODALOM, Dr.Ernst Mach: Die Principien
der Warmelehre. Dr. Horváth József Athenaeum
VII: 297.old. (1898) https://real-j.mtak.hu/2013/1/Athenaeum_1898.pdf [6] Ernst Mach: Az érzetek elemzése,
fordította Erdős Lajos, Franklin Társulat, Budapest (1927) https://web.archive.org/web/20091013142018/https://www.fil.hu/uniworld/egyetem/ restricted/filtort/Mach_cont.htm [7] Lengyel András: Az „esernyőjét elhagyó
öreg tanár” és József Attila, Forrás 40/6 (2008) https://www.forrasfolyoirat.hu/0806/lengyel.pdf [8] https://tudosnaptar.kfki.hu/historia/egyen.php?namenev=erdos [9] Elek Tibor: Mach, Planck és Einstein
filozófiai vitájáról, Fizikai Szemle XVII.: 79-87. old. (1967) [10] Moldova György: Magyar atom, Urbis
Könyvkiadó Budapest (2007) 296 o. https://moly.hu/konyvek/moldova-gyorgy-magyar-atom
|
||||