A professzor úr 41 éven
keresztül volt főnököm. Magamban mindig, és kollégáim előtt is sokszor így
neveztem még nyugdíjba vonulása után is, amikor hivatalos értelemben már nem
volt az. Azért, mert szellemi értelemben
továbbra is főnökömnek éreztem, vagyis olyan valakinek, aki támogató
figyelemmel kíséri tevékenységünket. Ő valóban nagyon sok értelemben a „jó
főnök” mintaképe volt, aki megóvta beosztottjait a külső zavaró hatásoktól,
mintegy védőernyőt hozva létre az általa vezetett tanszék és kutatócsoport
körül: a nehéz időkben is politikai hatásoktól mentesen, teljesen szabadon az
elméleti fizika művelésére figyelhettünk. Ahogy többször említette, azokat a
szakmailag kiváló fiatalokat, akik „ideológiai szempontból”
megbízhatatlanoknak, s mint ilyenek, oktatóként alkalmazhatatlannak bizonyultak
volna, a tanszékhez rendelt Akadémiai Kutatócsoportba vette fel. Az egész
közösséget magas színvonalú szakmai elkötelezettség jellemezte.
A kutatói légkör
1975-ben, amikor doktoranduszként az ELTE Elméleti Fizikai
Tanszékére kerültem, a professzori
karban olyan kiválóságok voltak, mint Fényes Imre és Neugebauer
Tibor (akiket korai haláluk miatt sajnos nem tudhattam sokáig
kollégáimnak), Károlyházi Frigyes, Nagy Kázmér, Németh Judit, Pócsik
György és Szépfalusy Péter. A középgenerációban Abonyi Iván,
Boschán Péter, Csikor Ferenc, Farkas István, Ladányi Károly és Nagy
Tibor. A fiatalok között Fái
György, Gálfi László, Horváth Zalán, Kondor Imre, Palla László, Ruján Pál, Rácz Zoltán, és Sasvári László
szerepelt. Az utóbbi névsorban már többségben vannak a statisztikus fizikai
kutatásokhoz kapcsolódó nevek, ami mutatja, hogy a kutatói közösség akkoriban
éppen tematikai bővülésen ment át. Nagy
Károly fontos tudományszervezési érdeme, hogy az elődje, Nobovátzky Károly
által képviselt relativitás- és kvantumtérelméleti irányok mellett felismerte a
statisztikus fizikai kutatások fontosságát, melyek akkor a soktestprobléma és a
kritikus jelenségek kapcsán éppen nemzetközileg is a figyelem középpontjába
került. Ez a folyamat Szépfalusy Péternek a
kutatócsoportba történő tíz évvel korábbi átvételével kezdődött, és az ő doktorandusza lévén az én tanszékre
kerülésem is még ezen nyitás része volt.

A Fizikai Intézet előtt a Puskin utcában. Balról: Marx György, Knapecz
Géza, Nagy Károly, Dimitrij Ivanyenko, mögötte Siklósi Tivadar, Novobátzky
Károly, Szabó János, Zigler Mária és Györgyi Géza
Ritkán fordult elő, hogy a
professzor úr fiatal kollegáinak a saját kutatási területére eső téma
vizsgálatát javasolta (az nála fel sem merülhetett, hogy csak azért, mert
tanszéket, kutatócsoportot vezet, ráírassa nevét szerzőként munkatársai
cikkeire). A doktori védésem után, 1980 körül, egyszer csak hívott és
elmesélte, hogy régóta foglalkoztatja a szigetelőkben terjedő fény, vagy
általában elektromágneses hullámok kvantumelméletének kérdése. Izotróp
közegben, pl. üvegben már mindent sikerült megértenie, de a kristálybeli
terjedés, ahol akár kettőstörés is történhet, addig mindig kifogott rajta.
Ezért örülne, ha én is belenéznék a problémába és utána együtt vizsgálnánk a
kérdést. A kritikus jelenségek és fázisátalakulások elméletében éppen némi
jártasságra szert tett kutatóként váratlanul ért ez a fizika merőben más
területére eső sugárzáselméleti feladat, de belevágtam. Talán éppen a kívülről
jövő naiv hozzáállás tette lehetővé, hogy egy addig is ismert bonyolult
összefüggésben felismertem egy azonosságot, mely éppen a kristályok klasszikus
kettőstörését írja le. Ezen keresztül értelmezhetővé vált a foton fogalma
anizotóp kristályokon belül is, azaz közösen igazoltuk, hogy megmarad az
elektromágneses sugárzás részecsketulajdonsága mindenfajta közegben.

A Természettudományi Kar dékánjaként az ELTE díszdoktorává avatja Werner
Heisenberget (1964)
Mélyen hatott ránk a professzor
úrnak Heisenberghez és munkásságához fűződő viszonya. Einsteinnel kettőjüket
tartotta a XX. század legnagyobb fizikusainak. Nagy Károly különleges
tudománypolitikai teljesítménye, hogy elérte Heisenberg díszdoktorrá avatását
az ELTE-n. Dékánként ő maga vezethette
az avatást, s mindezt 1964-ben, amikor pedig a hivatalos filozófia Heisenberget
gyanús elemnek tartotta. Én még tíz évvel később is, amikor egyetemre jártam,
azt tanultam filozófiából, hogy Heisenberg szubjektív idealista, s mint ilyen,
a hivatalos materializmus szerint nem lehet igaza. Ezzel szemben a tanszékén több fénykép is
emlékeztetett az egykori látogatásra, s tudtuk, hogy Ladányi Károly
kollégánk több évig ösztöndíjasként lehetett Heisenberg intézetében (nem
akármilyen siker a 60-as évek elején!). A tanszéki beszélgetés résztvevői a
táblára Heisenberg írásával felkerült világegyenletet olyan becsesnek ítélték,
hogy a táblát kivonták a használatból, s az egyenletet plexilappal lefedték az
utókor számára. Ma is látható (s jó lenne, ha mielőbb egy ELTE Fizika Múzeum
részét képezhetné, sok más történeti értékkel együtt).

Heisenberg máig megőrzött, táblára írt világegyenlete
Többször mesélte nekem, de
nyilvánosan is, hogy hosszú vezetői pályafutása alatt voltak időszakok, amikor
olyanok is bekerültek az általa irányított kutatói körbe, akik valamilyen
szempontból nem voltak odavalók. Ha saját döntésén múlott, ő mindig a szakmai
kiválóság és az emberi tisztesség együttesét kereste, s ha ez valami miatt
mégsem teljesült, álmatlan éjszakái voltak annak kapcsán, mit kellene tennie. Érdekes módon, ahogy mondta,
ezek a dolgok végül mindig maguktól oldódtak meg; az illető felismerte,
hogy nem való a közösségbe és saját elhatározásból kivált. A professzor úr
vezetői tevékenységében ez számomra a legnagyobb csoda: kialakult körülötte egy
kutatói minőség, mely „spontán” módon fenntartja önmagát. S mindez
ráadásul hosszútávon: immár az utána következő negyedik tanszékvezetőnk alatt
is ugyanez mondható el. Neki köszönhetően sohasem kényszerültünk arra, hogy
magunkat reklámoznunk, „eladnunk” kellett volna. Ez a belső béke, mely részben
saját belső békéjéből is eredt, és kutatói szabadság az, ami miatt más
munkahely számomra sohasem merülhetett fel komolyan.
Oktatás
A professzor úr különleges jelentőséget tulajdonított a
tanításnak, oktatásnak. Sokszor mondta, hogy „társadalmunk
talán legfontosabb tartópillérei a tanárok, tőlük függ, milyen lesz a jövőnk”
és „a tanári tevékenység talán a legfontosabb értelmiségi tevékenység, pláne ha
valaki hivatással csinálja, mert a nemzet alakulása az iskola ügyén, a
tanárokon múlik”. Ennek megfelelően, bár tanított fizikusokat (így a mi
évfolyamunkat is), legszívesebben tanár évfolyamokat választott. Azokat négy
egymás utáni félévben vezette be az elméleti fizika négy alapfejezetébe. Ezek
anyaga alkotja a 70-es, 80-as években megjelent négy tankönyvét: Elméleti
mechanika, Elektrodinamika, Kvantummechanika, Termodinamika és statisztikus
fizika, az első, tanároknak írt magyar nyelvű tankönyvsorozatot. Ezt
tekintette élete fő művének. (Lásd Digitális Tankönyvtár.)
Akkoriban a
matematika-fizika szakos évfolyam 100–120 fős volt, s egy (általában heti 4
órás) előadáshoz 4–8 csoport gyakorlata tartozott. Sok gyakorlatvezetőre volt
tehát szükség, s én is hosszú évekig voltam egy-egy ilyen tárgy oktatója. Főnökünktől azt hallottuk, hogy „a kutatásban
azt csináltok, amit akartok, de az oktatást komolyan kell venni”, a „tanítás
szent dolog”: az óráról nem szabad késni, elmaradása fegyelmivel járó ügy. Az
órák megtartását „áhítattal, alázattal és felelősséggel” kell végezni, s ennek
szellemében teljesen természetes volt, hogy az összes gyakorlatvezetőnek
kötelező volt megjelennie a szobájában minden héten, rögtön valamelyik előadása
után. Szokása szerint könyvei
kefelenyomatának azt a néhány oldalát vitte csak az előadásra, melyek
közvetlenül az aznapi anyagot tartalmazták, de gyakorlatilag sohasem kellett
ezekbe belenéznie, szabadon beszélt, és fejből írt a táblára bonyolult
képleteket is (ezt sajnos nem sikerült eltanulnom). A gyakorlatvezetői
megbeszélésen átlapozta ezeket az oldalakat, elmondta, mi volt lényeg és
javasolta, milyen típusú feladatokat oldassunk meg a következő héten. Azt a
szabadságot mindig ránk hagyta, hogy konkrétan milyen feladatokat válasszunk,
hiszen az függhetett a csoport „egyéniségétől” is. Nemcsak azért jártunk örömmel ezekre a – nem
feltétlenül rövid – egyeztetésekre, mert a fizikáról beszélgethettünk, hanem
mert a vége rendszerint anekdotázásba ment át. Fantasztikus memóriájú és
éleslátású, jó humorú elbeszélő volt, akinek melegen csillogó szemével mindig
barátságos mosoly társult, s történeteiből józan világszemlélet és nagyfokú
emberszeretet áradt. Belső tartása és egyensúlya feltehetően szüleitől, etei neveltetéséből
eredt, amihez jelentősen hozzájárult családja is. Bölcs döntésének – miszerint
több mint egy évtizedes dékánság, rektorság után nem fogadta el a minisztérium
főosztályvezetői állásajánlatát – köszönhetjük, hogy nem lett politikus,
megmaradt a hazai fizikatanári közösségnek.

Akadémiai rendes tagságának ünneplése 1982-ben. Nagy Károly Czine Mihály
nyakában, jobbra Mádl Ferenc
A tanári
doktori képzés
2007 elején Juhász András kollégám
körültekintő és nemzetközi trendeket is bemutató előkészítő munkája nyomán az
ELTE Fizika Doktori Iskoláján belül elindult a tanári doktori képzés. A Fizika
tanítása programban kizárólag a tanár PhD-hallgatóknak szóló új előadások
kerülnek meghirdetésre. Amikor ezek témáit kerestük, az akkor már 10 éve
nyugdíjban levő Nagy Károly első szóra és nagy lelkesedéssel elvállalt egy
fizikatörténeti témájú előadást (az utóbbi években kutatásai erre irányultak) „
A fizika fogalomrendszerének változásai Newtontól a szuperhúrokig” címmel,
melyben nem a történetre, hanem a gondolatok fejlődésére helyezte a hangsúlyt.
A doktori
oktatás úgy folyik, hogy – mivel hallgatóink iskolában tanító kollégák –
szombati napokon történik reggel 9 és 1/4 5 között. Négy előadás hangzik el
minden hónap második szombatján, egy félévben 5 alkalommal, s az egész ciklus
kétévente ismétlődik. A professzor úr 2007 őszétől 4 alkalommal tartotta meg
előadássorozatát vállalva, hogy szombati napokon csak ezért bejön. Nagy
élvezettel hallgattam én is. Mindegyik kicsit más volt, mert igyekezett a
legfrissebb eredményeket is beépíteni (a hatalmas anyag miatt a szuperhúrokig
csak egyetlen esetben sikerült eljutnia, akkor is csak néhány mondat
erejéig).
A millenniumi zászló átadásakor beszédet mond szülőfaluja református
templomában (Ete, 2000. augusztus 12.)
Magától
ajánlotta – már a második ciklusban –, hogy papírra is veti az előadások anyagát „Öt
előadás a fizika történetéből” címmel. Ebből
kettő még 2009-ben elkészült, melyet a hallgatók már használhattak is
vizsgájukhoz, belső anyagként. Mivel fizikatanároknak szólnak, szerzőjük
szellemében tesszük, ha közreadjuk őket. Az első ebben a számban olvasható, a
mechanika elveit feldolgozó, jóval
több matematikai technikát igénylő második a Fizika tanítása PhD-program
honlapjáról tölthető le. (Lásd következő cikkünk keretezett írását.) A harmadik
fejezet a termodinamika és az elektrodinamika területét fedte volna le. Csak az
első néhány bekezdés született meg, melynek esetleges folytatása
beszélgetéseink gyakori témája volt, de ez a fejezet végül sajnos nem készült el. A sorozat utolsó két előadásának
témáját mindig a modern fizika jelentette, s ez alkotta volna az írt
változat utolsó két fejezetét is. A professzor úr jelezte, hogy ebben a
témakörben a közelmúltban esedékessé vált százéves évfordulók kapcsán több
írása is megjelent, s ezek olvasását javasolta a vizsgákhoz. Keretezett
szövegünkben megadjuk a cikkek adatait: a tervezett utolsó két fejezet
feltehetően jelentős mértékben alapult volna ezeken az írásokon.
A doktori
előadást követő vizsgák első része mindig írásbeli volt, s aki annak eredményével
esetleg elégedetlen volt vagy az írásbelin nem tudott részt venni, kérhetett
szóbelit is. Az írásbelik kiértékelését és a szóbeli vizsgáztatást a professzor
úr mindig maga végezte, nem kért helyettesítést. Tanulságos az utolsó, 2014
januári, írásbeli vizsga eredeti tételsora
(második keretes szöveg). Érezzük tanári huncutságát, amikor azt írja,
hogy „csak öröm lesz mindnyájunknak”, ha esetleg valaki részletesebb levezetést
is mutat. Szakmai igényessége tükröződik abban, hogy kéri a Dirac-egyenletet és
a kvantumelektrodinamikát (aki tanulta, tudja, hogy a fizika nem akármilyen
fejezetei ezek), emberi megértése pedig abban, hogy a választ csak olyan
szinten várta el, amely a vizsgázó sajátja volt, hiszen általában jó jegyek
születtek.
Utolsó előadása az ELTE-n
Az utolsó előadássorozat utolsó előadásáról kérte, hogy veje és
unokája készítsen videofelvételt.
(Lásd következő cikkünk keretezett írását.) Érezhetően nagyon készült
rá, s az elején kissé elfogódott is volt, hiszen sejthette, hogy nem lehet már
hátra sok ilyen alkalom. Közvetlenül utána boldogan mesélte nekem, hogy
általában fáj a dereka, nehezére esik az állás. Főleg másfél órán keresztül,
ezért odakészített egy széket, hogy ha kell, leüljön. De nem volt szükség erre!
Ha kedves fizikájáról beszélhetett kedves tanáraihoz, még testi fájdalmairól is
megfeledkezett!
Ugyanezen
sorozat első, 2013-as előadását azzal kezdte: „Kedves kollégák! Idén
szeptemberben 63. tanévemet kezdem oktatóként az Eötvös egyetemen”. A szám
hallatán néma csönd lett úrrá a termen…
Záró gondolatok
Nagy Károly professzor urat nagyon sokan
ismerték, s nagyon sokan – köztük számos tanár kolléga –
őszintén szerették. Tisztában vagyok azzal, hogy nagyon sokan egészen más, de
hasonlóan mély személyes élményekről tudnának beszámolni, és bizonyára szívesen
is tennék. Az itt leírt megemlékezés csak egy a sok lehetséges közül. Ez is
tükrözi, hogy a professzor úr sokak számára örömet okozó életet élt.
Utoljára
május elején beszéltem vele telefonon. Mondta, hogy nemrég került haza a kórházból, s még egy ideig valószínűleg nem tud bejönni az
egyetemre. Befejezésként említettem, hogy készülünk 90. születésnapjára,
december elején. A kerek évfordulókat mindig ünnepi tanszéki értekezlet szokta
kísérni. Most – meséltem – ráadásul még faültetés is tervbe van véve a két
TTK-s tömb közötti területen. Hallottam a hangján, hogy mosolyog, amikor
mondja: „ott leszek, ha az Úristen is úgy
akarja”.
Írások a XX. századi fizika
történetéről
Nagy Károly: Plancktól
Heisenbergig, Heisenberg születésének 100. évfordulójára, Fizikai Szemle, 2001.
december, 381-385
Nagy Károly: Paul Dirac, A
relativisztikus kvantummechanika megalkotója, Természet Világa, 2002, november
Nagy Károly: A XX. század
fizikájáról és világképformáló szerepéről, Természet Világa, 2003, július,
augusztus
Nagy Károly: Einstein hatása a
huszadik század fizikájára, Magyar Tudomány, 2015. 10. szám, 1236-1249
Vizsgatételek
a fizika tanárok doktori iskolás hallgatóinak
Mivel az előadásban
minden említett és előadott témakörnél a történeti vonatkozásokat és a fizika
fejlődésének alakulására kifejtett hatásukat emeltem ki, ezért nem ragaszkodom
szigorú írásbeli levezetésekhez (de ha ilyennel is megörvendeztetnek, akkor az
csak öröm lesz mindnyájunknak).
1. A
mechanika mozgástörvényének meghatározása a Hamilton-elv alapján. Mutasson rá
ennek jelentőségére a fizikai elméletekben a mechanikán kívül is.
2. Szimmetriák
és megmaradási tételek (Noether-tétel).
3. Az
elektromágneses tér energiatétele, mint a Maxwell-egyenletek következménye. Itt
is mutasson rá ennek elméleti, és gyakorlati jelentőségére.
4. Milyen
feltételek mellett használhatók (közelítő jelleggel ugyan) a Newton-féle
mozgásegyenletek az elektronokra, a kvantummechanikából kiindulva. Örülnék, ha
a tételek megnevezését is leírná.
5. A
relativisztikus kvantummechanika, a Dirac-egyenlet, lyukelmélet, pozitron. (Ez
nem fért bele az előadásomba, a Kvantummechanika könyvemből sajátítsák el a lényeget.)
6. A
kvantummechanika alaptételeinek kiterjesztése a Maxwell-elméletre. Az így
létrejött ún. kvantumelektrodinamika
eredményei, és hatása a többi
fizikai erőtér kvantumelméletére. (Kvantummechanika könyvemből sajátítsák el a lényeget.)
Budapest, 2014. január
12. Nagy Károly
Természet Világa, |
147. évfolyam, 12. szám,
2016. december
http//www.termvil.hu/ |